CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 9, 2011

Kisah "Aku Sebiji Guli"

Nama saya Guli. Saya berbentuk bulat dan bersaiz kecil. Rupa saya seakan-akan bola. Bezanya saya dengan bola, saya tidak mampu melantun apabila terjatuh di atas permukaan lantai.

Pada suatu hari, saya berjumpa dengan sebiji telur dan berbicara dengannya.

Telur: Kulit saya mudah pecah jika terjatuh dari tingkat 3.

Guli: Tapi, kuning telur awak sangat kenyal (sebab awak telur palsu dari cina kakakaka). Awak takkan pecah dan boleh melantun macam bola.

Telur: Berbicara tentang bola, sememangnya saya sangat bencikan bola. Sebab dia lebih comel daripada saya. Awak bola kan? Nyah awak dari sini !!!

Guli: Tak, saya bukan bola. Saya cuma guli semata-mata.

Telur: Jika begitu, awak lebih kecil daripada saya. Saya boleh pijak-pijak awak. Hiyakkkkkkkk !!!! Tendang awak masuk ke dalam longkang.

Guli: Tapi, kulit saya sangat kental. Saya tak mudah pecah walau dipijak gajah. Bahkan, jika awak pijak, kaki awak yang akan sakit sebab kulit saya umpama kaca.

Telur: Jika begitu, boleh tak saya bawa geng? Boyfriend saya merton. Boleh katok awak. Ngeeee (sambil menayangkan giginya)

Guli: Boleh. Tanpa merton, siapalah kaca. Kaca terhasil daripada pecahan-pecahan guli yang telah dihancurkan. Sesungguhnya, apabila guli bertukar menjadi kaca, nilainya lebih tinggi dan lebih mahal.

Telur: Jadi, awak ni siapa? Kaca atau guli?

Guli: Saya bergulikan kaca.

Telur: Oooohhh.. Jadi, masih boleh katok awak la kan?

Guli: Boleh... Saya tak salahkan merton sebab tugas merton memang untuk katok sebarang benda. Dan kekuatan guli ni pun terhasil daripada katokkan-katokkan merton suatu ketika dahulu ketika ujikaji dilakukan untuk menghasilkan sebiji guli yang berkualiti. Kekekekekeke.

Telur: Guli kena cari pasangannya...congkak ! Jika tidak, nanti orang akan main pijak-pijak sampai jatuh ke dalam gaung !!!

Guli: Tapi... congkak banyak lubang. Banyak lagi guli-guli lain yang boleh diisi. Guli takut nak berkawan dengan congkak kakakakakaka.

~ Plup.... internet tak berfungsi. Maka, kisah ini TAMAT disini... ~



0 comments: