CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, July 18, 2012

HaLaWaTuL iMaN

Firman Allah SWT yang bermaksud:
Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai. Dan apa sahaja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah S.W.T Maha Mengetahui.
(Ali Imran :92)


Bersedekah merupakan amalan mulia yang sangat dituntut dalam agama kita.
Islam mengajar umatnya supaya saling bantu membantu sesama kita supaya kita dapat turut membantu saudara kita yang dalam kesusahan. 

Apabila kita bersedekah kita secara tidak langsung akan dapat mengeratkan lagi tali persaudaraan yang sememangnya sangat dituntut dalam Islam.




Orang kaya akan menjadi semakin rendah hatinya tunduk dan tidak bongkak dengan kekayaan yang dikurniakan kepadanya, manakala orang miskin pula hilang dalam diri mereka sifat dengki disebabkan tidak begitu berada (kaya) yang mana sifat dengki adalah merupakan salah satu sifat yang buruk dan dicela dalam Islam.



Firman Allah S.W.T yang bermaksud :
"Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya ke jalan Allah, adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipat gandakan lagi bagi sesiapa yang dikehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui. "
(Al Baqarah : 261)


 Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang beriman dan bertaqwa kepada Allah.

Jadi tunggu apa lagi...

JOM KITA PAKAT RAMAI-RAMAI BERSEDEKAH DAN MENGHULURKAN BANTUAN...

ALLAHUAKBAR!



3 comments:

ct_saggie said...

cepat pakat ramai2 sedekah kat masjid kota damansara...hehehe

Anonymous said...

amboi hangpa.. sakan noh

ct_saggie said...

testing testing