CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 31, 2009

Maafkan Saya.. (Skemanya)

Hmmm..
Hari ini bertarikh 31 Mac 2009 jam 2.47 pagi..
Saya yang bernama Nurul Azliza Binti Nordin,
bernombor kad matrik A112812,
nak buat pengumuman..
dan juga pengakuan..

Tak pernah saya buat keterangan bertulis macam ni seumur hidup saya.
Tak pernah saya tulis seskema ini kepada sesiapa termasuklah diri saya sendiri.
Jawab exam pun tak seskema macam ni rasanya.
Tapi, kalau saya tak tulis skema macam ni,
takut nanti orang anggap saya main-main.
Inilah kali pertama dan mungkin juga terakhir saya tulis macam ni.

Saya akui..
saya memang seorang manusia yang suka main-main.

Itulah perangai saya sejak azali.

Mungkin itu juga kelemahan diri saya sendiri.

Susah untuk saya 'serius' melainkan keadaan benar-benar memaksa saya berbuat demikian.

Selama ini,
kalau saya rasa marah kepada sesiapa,
tak pernah saya luahkan secara berdepan.
hanya pensil, pen atau keyboard yang menjadi sasaran..
tempat untuk saya luahkan apa yang terpendam.

Hanya dengan tulisan saya dapat luahkan isi hati saya.
Saya bukanlah seorang yang pandai berkata-kata.
Namun,
menulis adalah sebahagian daripada hidup saya.
apa yang ditulis..
itulah yang tersirat di jauh sudut hati..
tulus suci lagi murni.
heeeeeee..
(macam iklan minyak masak pulak)

Semalam yakni 30 Mac 2009 hinggalah ke hari ini setakat jam 2.47 pagi,
saya akui,
ramai yang terluka dek kata-kata saya.

MAAFKAN SAYA.
SAYA TAK BERNIAT MACAM TU.
TAK PERNAH TERLINTAS DI HATI SAYA UNTUK MENGGURIS PERASAAN SESIAPA.
APATAH LAGI NAK MELUKAKAN HATI SEMUA.

Saya tak pernah cuba nak lukakan hati sesiapa..
sebab mak saya pernah berpesan,
kalau kita lukakan hati orang,
kalau orang tu tak maafkan kita,
mati nanti kita akan berada di awang-awangan..
bumi tak pijak, langit tak gapai.

Hari ini,
saya agak 'tension' sebab banyak benda yang menimpa saya.
satu demi satu perkara yang tak diingini berlaku.
penat saya habiskan masa selama 2 hari untuk tulis skrip dan tukar program baru.
terpaksa merayu-rayu cari tetamu.
tapi bila jumpa lecturer hari ni,
dia nak saya buat program lama balik.
walau apa jua alasan yang saya beri,
dia nak juga program lama.
dengan mula malunya terpaksa hubungi ustaz yang nak tolong tu.
cakap tak dapat ambil dia sebagai tetamu.
kesian dia.
hmmm..
terpaksa pula saya pujuk tetamu lama masuk program tu balik.
tapi ya la..
dia dah cakap yang dia ada hal lain.
dia carikan saya tetamu ganti.
bila pergi jumpa,
punyalah berlagak macam serigala.
layan kami sebelah mata.
acuh tak acuh je.
lepas tu, demand tinggi mengalahkan ct nurhaliza.
bila tanya tentang statistik ka apa,
suruh cari sendiri.
padahal, kajian tu kajian dia.
cakap dah la berlagak,
ditambah pula dengan gayanya yang macam 'King',
lagi la tertekan jiwa ni.
lepas tu dia cakap program tu kena mula tepat-tepat pukul 11.30 dan berakhir tepat-tepat pukul 12.
sebab pukul 12 dia nak makan tengahari.
kalau mula lambat,
dia takkan tolong masa program tu nanti.
apa boleh buat,
nak tak nak,
terima je la syaratnya.
masa cakap,
langsung tak pandang mata.
apatah lagi untuk pelawa duduk.
lenguh kaki ni berdiri.

Pastu,
tertekan dengan nadi bangi.
hmmm...
yang ini lagi la.
asyik ubah itu ubah ini.
malas nak ingat hikayat nadi bangi yang pening.

Sejak beberapa hari ini,
banyak perkara yang tak diduga terjadi.
satu demi satu kejutan saya terima.

Saya cuba mengukir senyuman walaupun hati saya agak menderita.
Kadang-kadang,
pernah terlintas di hati saya untuk berdiri di tengah jalan.
biar kena langgar dengan kereta.
biar Tuhan cepat-cepat ambil nyawa.
rasa macam hidup ni dah tak bermakna.

Tapi,
patutkah saya fikir macam tu?

Sepatutnya,
saya bersyukur..
sebab sayalah yang Allah pilih untuk diuji dengan ujian-Nya..

Moon kata..
Mira pesan kat dia,
"Ujian yang Allah berikan adalah tanda Allah sayang"
"Allah takkan uji sesorang itu kalau seseorang itu tak boleh hadapinya"

Jadi,
maknanya saya boleh hadapi ujian tu.

Kalau saya rasa marah,
saya akan merapu..tulis yang bukan-bukan.
sejak kecil memang saya macam tu.

Mungkin sebab saya sukar untuk berterus-terang dan banyak berkiasan..
ramai yang salah sangka dengan tulisan saya.

MAAFKAN SAYA.

SAYA TAK BERMAKSUD BEGITU.

DI SINI, SAYA NAK MINTA MAAF SEKALI LAGI.

MAAFKAN SAYA.

Maafkan saya andai tulisan saya selama ini banyak mengguris hati.

MAAFKAN SAYA LAGI DAN LAGI.

Mungkin dah tiba masanya untuk saya berubah.

Selama ini,
dah ramai orang yang saya kenal,
tapi tak pernah seorang pun yang 'terasa' dengan kata-kata saya.

Tapi bukan untuk hari ini.
Nampaknya...
saya dah buat salah.
saya dah lukakan hati orang yang tak pernah buat salah dengan saya.
Maafkan saya.....

Saya dah salah..
saya tak bermaksud demikian.

Namun,
mungkin salah saya sebab tulisan saya agak samar-samar dan mengelirukan.

MAAFKAN SAYA SEKALI LAGI.

Jauh di sudut hati saya,
tak pernah terniat untuk saya lukakan hati sesiapa.

Inilah kali pertama saya lukakan hati orang yang secara 'direct'..
rasa macam wajar terima 'piala'.
piala terburuk untuk Nurul Azliza.

Apa saya dah buat ni???
Maafkan saya...
Saya tak sengaja...

HARAP DAPAT MAAFKAN SAYA.

Sebab saya takut..
mungkin esok atau lusa Tuhan akan ambil nyawa..

Jadi,
sebelum apa-apa berlaku,
maafkanlah saya.

Saya taknak jadi kelawar yang terbang di angkasa.

MAAFKANLAH SAYA.

Kejadian pagi tadi benar-benar menginsafkan saya.
Hati manusia mudah terluka.
Tulisan manusia amat berbisa.
Terutamanya tulisan saya.
Ya ka?
Heeeeee...

Mulai saat ini,
saya nak berubah.
saya dah insaf.

Tengok..skema tak saya???

MAAFKAN SAYA.



27 comments:

Abg Hatta said...

Hahahahahahahahaha.....haaaaaaa...hati sape lak yg terluka tu?
mmg skemaaaaaaaaa.......

hahahahahahahahaha.
sabar dik sabar. kalau org tu baca, mayb dia phm kut.sabar dikkkkkk.....

Pertama kali tengok Liza serius camni.Jgn la berubah. X best. X suka Liza yg skema !!! Hahahaha !!!

adul said...

Pulak dahhhhhhh......Tp mmg mcm kelakar,hahahahahahaha!!!!jom gelak ramei2.xyah le nk skema,lagi kelakar ade la!!!huhuw

adul said...

Nk liza yg asl..
xnk yg baru,huhuuhhuuw

adul said...

Ape yg dh jd?sape yg tlh dilukai?oowwwhhhh....de pkwe baru eak?sampai hati tgglkn dul sesorg kt cni!!!!huh..

Cik Tie Amin said...

Laaaaaaaaaaaaaaaaa........nape lak ni??????hati sape yg ko dh lukakan tu?mcm surius jer bunyinyer.....insaf ak bc.tp xyahla ko nk berubh. x suke liza yg skema. x suke...x suke!!!!nk liza yg ni juge!!!kalo ko nk nyakat ke mende,ko nyakat ak jer,aku rela disakat ko!!!wahai sahabatku yg ku cyg...muah (100x)

Cik Tie Amin said...

Lupe lak. kte nye file ak dh anta. nt ak kasi ko byrn yg kte time. byk siot..kahkahkah!!! 1st time ak pgg duit byk ni!!!thanks sbb ko sudi amik aku jd partner ko.kehkehkeh...rizal halim ckp,skrip ngah proses!!!yihaaaa..bestnye.hrp2 terime le yeeeeee.

Cik Tie Amin said...

Lupe lak!!!ak xnk ko berubh.ak nk ko kekalkn liza yg ni smpi ble2!!tau???
ko sakitkn hti pkwe ko ke?haha.kdg mcm klkar jer ak bc.sape la yg ko lukekan tu eak.

HaSniieee K6G said...

camat pg!!!!!waaaaaaaaaaa....mende ney??aiyak!!!cik tie,pe dh jd ngn liza ni?pgumuman,hr ni air kt amin akn stop ye kgkwn sume.jgn lupe isi air byk2 subuh nt.

-hasni-

HaSniieee K6G said...

LIZA?NAPE NI?SEDIH AK BACE.PAPEPUN,AK TETAP KWN KO ERK..AKU XPER,AK RELA DINYAKAT BUAT SLAMANYA.MCM CIK TIE JUGE.HEHEHE

HaSniieee K6G said...

Jgn lupe kasi ak lagu NICE eak!!tq

kamarul said...

Ahlan Wa Sahlan,ya habibi,ente kanapa?sedih ana baca daaaaa.sikalang dh subuh.ana mau solat daaa.

ukmstudio said...

Laaaa....berat nampaknye skrip drama ni, macam skrip filem dolu2. Ermm....contoh skrip filem dolu2 yg amat menyentuh hati den ialah cito.....erm...lupa lak, tapi skrip nye macam ni..."Pak Malau, kajang Pak Malau kajang berlipat, kajang hamba mengkuang layu, dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang hamba...." Laaaa....den lupo perkataan akhir ni...sapo leh ingat...Pelakon nya arwah nordin Ahmad dan Mustafa Maarof...

Hmmm....untuk Cik Liza....janganlah lah jadikan hal ni membebankan sangat. Den faham, ada ketikanya kita tak sengaja. Yang dah berlalu tu biarlah berlalu, buang yang keruh, gantikan dengan air mineral dalam botol tu...

Kita ni manusia biasa yang mempunyai naluri yang amat seni, cepat terasa, cepat tersinggung, pantas peka dengan keadaan sekeliling. Itu biasalah...kito bukan robot yang dibina kek Jopun tu...

Tak payahlah tukar cara disebabkan perkara yang den anggap kocik tu...den lagi kocik, den tak kisah pun.....

ukmstudio said...

"pernah terlintas di hati saya untuk berdiri di tengah jalan.
biar kena langgar dengan kereta"

Ungkapan ini den amat tak setuju, mungkin boleh mendatangkan dosa...
Lagipun kalau kereta yang langgar takpa la, ado gak siso...apa kato kalau kebetulan 'steam roll' yang lalu kek situ, tontu langsung takdo siso sikit pun....heh...heh...heh...

Asma said...

setiap manusia akan terima Ujian dan dugaan dari-Nya...sesiapa yg sentiasa di uji tu..itu menandakan Allah sayangkan kita lebih dari yang lain macam saya....hehehe...
saya fhm pe yang liza lalui bab saya penah lalui sume tu dan lebih lagi rase ujian-Nya dari liza...
hanya sabar n semangat je yg bleh wat kita hepy n teruskan hidup ni...k liza..gud luck n hepy in ur life...
keno Hepy sokmo deh!

CikLieYzaOnline said...

hahaha........x jd la den nk SKEMA..dh cubo arini dari pukul 8pg td sampai skang pukul 1.55ptg...tp x berjayo...pagi2 laie den dh golak kek kwn den...kalo skema,den kono control..ish..xmau la den..x serasi ngn jiwa den. xpola, biar la den cmni dan terus cmni...den xboleh la kalo x nyakat org 1 ari..kalo x golakkan org 1 ari..den leh jd x boto..heeeeeeeee

CikLieYzaOnline said...

tkasih semua..ish..den nak berubah jd baik,ramai plak xnak kasi.nnt kalo den nyakat2, jgn salahkan den yoo..heeeeeeee...tkasih asma,abg hatta,adul,kamarul,hasni,cik tie,dan kwn yg paling den sayang..si studio..jgn jeles yo..mmg den syg kek studio berkarat tu...krekkkk...sbb byk bntu den dlm mcp..heeeeee....

yg pasal den nk langgar keto tu,den pun xberani..kalo kono langgar,den x sggup tdo ats katil jo..xleh nk terbang kek angkaso..den kan ke kelawaq besaq...hehehehehehe...nauzubillah..

dah la..niat den nk minta maaf tp posting ni mcm den pulak yg teraso..ish.ish..terbalik ni..den nak pujuk ekau,ekau lak yg pujuk den..ish, dh terbalik plak.

papapun, jom la tukaq balik ayaq jadikan ayaq minorol dlm boto yooo..

ct_saggie said...

heeeeeee
mcm ni lah..
muah..
kak liza jgn risau2 lagi k...

hehee
patutlah
td dlm kelas..akk tersengih2 dgn ct...
hehhee
nak jadi skema..tapi xjd..
hhu

CikLieYzaOnline said...

percubaan yg amat mengecewakan...
batinku menjerit namun tiada suara...
hahahahahaha.....
susah woooooooo nk jd skema....
xthn den kalo x golak kek ekau maso kls td...hahahahaha....

ct_saggie said...

hehhe
th xpo..
den pun k tergolak jugo
dah la den nk present
ekau nk golak2
hbs den tersangkut2
tapi sib baik dpt present terbaik
hahhaha
Alhamdulillah
xsio2 usaha smlmn..

Pak Malau said...

Anda tentu biasa dengan pantun ini:

Kajang tuan kajang berlipat,

kajang saya mengkuang layu;

dagang tuan daagang bertempat,

dagang saya terbuang lalu.

Kajang?

satu daerah di Selangor
satay kajang, ha..ha..ha..

Masa kecil, aku pernah melihat kajang. Dianyam dr daun nipah. Berfungsi sama seperti payong. Atau bolehlah kita katakan payong melayu. Payong yg kita gunakan hari ini kalau tak salah direka oleh orang cina. Sebab itu ada shaolin atau kungfu payong.

Tapi kajang yg ku lihat itu tidak berlipat. Hanya sekeping. Besarnya lebih kurang 3 x 5 kaki.

Kajang berlipat?

Tentulah kajang yang mahal harganya. Ia boleh dilipat dua macam kertas kajang dan senang disimpan. Hanya layak digunakan oleh orang berkedudukan. Dalam 'Sri Mersing' karya Salleh Ghani, Damak berpantun:

kajang Pak Malau kajang berlipat,

kajang hamba mengkuang layu,

dagang Pak Malau dagang bertempat,

dagang hamba terbuang lalu.

Dan Damak bersama adiknya, Rompin pun mula berkayuh meninggalkan pengkalan Mersing. Perahu yang dinaikinya bukan perahu kajang. Hanya perahu bodoh. Damak dan adiknya akan terdedah kepada panas dan hujan.

Di pengkalan, Sri tersedu. Ayahnya, Pak Malau mengeleng-ngeleng kepala. Penuh kesal.

ukmstudio said...

Timo kacih pak Malau sebab mengingatkan den kembali pantu ni....Den raso sodeh sikit...sikit je tengok filem ni. Nordin Ahmad pandai membawa watak dalam semua filem yang dilakonkan olehnya...

Dia bergaduh dalam filem ni guna parang besar...whaaa....kalau tak silap Mahmud June jadi crook June bukan Mahmud Julai...

Ado jugo pelakon yang berwatak sebagai orang asli, kelakar bila dengar dia orang berbicara gaya bahasa Melayu loghat asli....
Tapi ok gak filem tu.....

Eh! Pak Malau ni sapo arr...macam pernah berlakon "Seri Mersing" tu ko. Jadi apo? Jadi Tok batin ko? Ops! soli maaaa....

Mak Malau said...

Ya kajang berlipat. Tapi kadang-kadang kecik hati juga kat Damak tu. Kurang-kurangnye antarlah sms kat Sri, buat melepas rindu.

Mak Malau said...

pak malau, hati runsing suruh le mak malau ubatkan...

CikLieYzaOnline said...

La,apa plk dok bermalau2 kt sini ni..haih..kang kena halau kang.xdapek den nk nolong..heeeeeeee

Anonymous said...

Ha..ha..ha..

Anonymous said...

Posting neh mcm psgn laki bini yg gado.main pjuk2.ha..ha..ha..kalu ak dh khwin nnti,ak gado dgn laki ak,ak post dlm blog tntu brksn erk?

CikLieYzaOnline said...

nk tau,ekau cubo la...
yg ekau jd nomos buek apo..
guno la ekau punya blog..

laki bini ko apo ko..
ontah....den x kawin laie..
den ado laki ko?
adik laki den ado la kek umh tu..
laki den, dh lulus mcp nt,
den cari la satu kek mano2..