CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 16, 2009

Bertuahnya Den....

Alhamdulillah..

Hari ni den nak cito satu cito yang dalamnya ado banyok cito..
den sengajo jo tulis guno bahaso noghori..
walaupun darah den takdo setitis pun yg samo ngan org noghori ni..
den sengajo jo nak cubo pelbagai bahaso.
kalau salah tu..
maaf jolah yo..

Alkisah beginilah mulonyo..

Den nak cito pelbagai kejadian aneh yang den dapek sejak den hidupkan kembali blog den yang dulunya hampir mati terkubo..
bukannya apo..
dulu..bilik den takdo internet ni sumo..
sekarang ni jo UKM canggih sikit..
dah dapek wireless sampai ke bilik..
boleh access bilo2 maso jo den suko..

sojak den memberi nafas baru buek blog den ni..
den kona ramai org..
org jo yg tak kona den adokalonyo..
maklumlah..sapo la den ni kan..
huk..huk..
sodehnyo...

den kona cik ct...
(hehe..mmg kona lamo doh pun)

den kona pemilik guo yg baik hati..
(hehe..mmg baik pun..tp guonyo byk tersimpan khazanah berharga)

den jugo jumpo abih kwn2 den yg lamo terpisah...
kiro-kiro 20tahun lalu tak jumpo..
(tipu jo ni..jgn cayo)

baru-baru ni..
kelmarin agaknya..
lupo pulak bilo..
den dah dapek sorang lagi adik..
tp bukan mak den yang lahirkan adik ni..

den dapek melalui alam maya ni la..
adik den ni namanya hidayah..
comel..dah tingkatan 4..
tapi mukonyo macam kanak-kanak tadiko..
huhuhu..

den dan adik den ni dah pun berikrar..
akan menjadi adik beradik sampai bilo-bilo..
walau apapun dugaan yang tibo..
hubungan kami akan kekal buek selamo-lamonyo..

moga-moga begitulah hendak-Nya..

Amin..

Tadi..
lebih kurang pukul 2ptg kot..
kwn den dtg bilik..
dio ni budok cino..
kwn baik den sejak 1st year lagi..
Ai Yung namonyo..
dio datang bawak keyboard baru..
dio tolong belikan kek den.
kasihan dio tengok den menaip..
katonyo laaa..

ado jugok org yg prihatin kek den ni ruponyo..
ish..ish..terharunyooo..

lopeh tu..
dalam pukul berapo ontah..
den dapek mesej bergambar..
daripada adik den yg darjah 2..
katonyo..
dio sayang kek den ni..
rindu kek den gamaknya..
heeeeeeee...
tersenyum den nengok mesej tu...
den simpan jo la takkan nak delete pula...
nanti kalo dh tuo-tuo..
kalo dio gaduh ngan den ko..
boleh gak den tunjuk balik mesej dio tu..
tak jadi la dia marah kek den lagi...
kannn...heeeee

sebenarnya..
den selalu gak ngusik dia..
selalu jo den kono marah ngan mak den..
asyik kacau adik den sampai nangis-nangis...
siannya..sori la..mmg den sengajo...
heeeee

kemudian,
ado la sapo ontah..
salah nombo agaknya..
mesej den siap cakap arab lagi..
mulo2 tu den phm la jugak.
kaifa haluka...
den jwb jo la..
alhamdulillah..toyyibbb..
pastu ontah apo2 jo dio tanyo den..
duo tigo soalan dio..
den layan jo...
bls jo apo yg den phm..
last2..den xtau jawab doh..
den ckp kek dio..
den ni bukannya arab tp malaysia.
ngaji pun beso2 jo.
terus dio lak ngajo den tetibo..
ontah la sapo ontah.
den tanyo..x nk jwb..
last2 den pun x layan dah la..
sori yooo..
banyak kojo..
kalo den tak kona tu.
mls sangat den nak layannya..
lain kali..
kalo nak mesej den ko..
gtau la namo yooo..
kalo den kona..
bole la den borak2 panjang yoooo...
kalo x kona..lain kali jolah yooo..

lopeh tu..
tadi..dlm pukul 1 pagi agaknya..
raso-raso den la..
den ado la tanyo soalan yg den tak fhm kek sesorang yg baik hati..
walaupun letih..
tapi dio sanggup juga jawab soalan den tu..
raso mcm den ni teruk plak..
apo boleh buek..
memang den tak fhm pun..
terpakso la den tanyo..
den memang berterima kasih kek dio sebab sanggup jwb soalan den ni haa..
walaupun dah pukul 1 pagi gamaknya..
terima kasih yoo..

Tadi..
lebih kurang pukul 2pagi..
den dan roomate den, Ain lapo beno rasonyo..
den suruh la kawan den ni minto tolong sapo2 yang rajin gi belikan makanan kek mano-mano..
hari ni seharian menghadap komputo ni ha buek kojo..

tetiba jo perut ni lapo..
kwn den ni mesej la kwn2 yang ado kenderaan..
maklumlah..kami duo ni..
guno bas zon 11 jo selalunyo..
start enjin...
mulo jo la perjalanan kek mano-mano..
dah 3 tahun dok UKM ni..
gi mano-mano pun guno kaki jo..
jimat belanjo...

lepastu..
ramai yg dah tido gamaknya..

kwn den ni..mesej la kwn dio yg tinggal kek bangi sano..
tp banyok pulo alasan yg kwn dio bagi haa..
dah paham pun maksud kwn dio..
cumo buek2 tak paham jo..
maklumlah..pukul 2pagi..
sapo la yg rajin nak gi beli makanan semato-mato utk kami ni..

lepastu..
kwn den ni tetiba terfikir satu idea..

kwn den kato..
dlm YM dio..
ado budak mano ontah yg tinggal kek bangi..
seksyen 4..
mano ontah..den bukannya tahu sangat area bangi ni haa..

maka..
kami berduo pun cubo jo la YM dio..
mencubo nasib orang kato..

kami ni tak pernah kona dio pun..
yang tahu..dio ni laki..nama Wan..
ontahlah namo boto ko namo samaran..
kwn den kato..
ontahlah..dio pun xtahu mcm mano namo budak ni ada dlm senarai YM dio..
dio sndiri pun lupo..

tapi..
bilo YM jo..
dio cakap..
dio boleh tolong..apo salohnyo..

jadi..
den ngan kawan den ni apo tggu lagi..
posan la makanan konon-kononnya sarapan pagi la ni..
lapo bebenor tak tahan dah ni..

pukul 3 pagi..
budok tu pun tibo kek kolej Amin..

den ngan kwn den ni pun turun la gi amik makanan..
apo tggu lagi..
doh kebulur sangat ni..

lopeh tu..
den dan kwn den ni pun ucapla terima kasih kek dio..

maklumlah..
mcm ajaib plak dapek makan pepagi buto ni..
dibeli oleh org yg ontah sapo-sapo jo..

sampai jo kek bilik..
den ngan kwn den ni pun baco la bismillah banyak kali..
takut gak den..
kalo-kalo kono jampi ko..
tak ko nayo jo nanti..

lopeh tu..
kwn den ni tak tau la buek apo..
yg den nampok..
dok YM ngan budak yg tolong beli makanan kek kami tadi..
apapun, den memang terharu la kek budok ni..

mano taknya..
kona pun tidak..
jumpo pun tak pernah..
kesimpulannya tak tahu menahu apo-apo la pasal budak ni..
dio pun bukannyo kona kami..
masing-masing tak kona antara satu sama lain..
tapi..sanggup plak dia keluar gi beli makanan kek kami berduo ni.

terimo kasih banyok-banyok la yo..

secara kesimpulannya..
apo yang den nak cito ialah...
sebenarnya, hidup kito ni takdo la teruk sangat..
kalo kito baik..
InsyaAllah..
Allah akan balas kebaikan pado kito..
kalau tak sekarang..
mungkin 1 ari nanti agaknyo..
samo-samo jo la kito berdoa..

den bukannya baik sangat..
tapi...den pun taklah jahat sangat...
sesikit tu..ado jugakla..
biasolah..manusia kan tak sempurna...

hehehehe..

bagi sesapo yang suko ngutuk orang tu..
lain kali..suluh la cormin tu dulu..
kalau raso diri tu perfect..
cubo la ajar orang jadi perfect jugo..
bukannya dengan menjatuhkan lagi maruah orang di khalayak ramai yoo..

kalau nak perli-perli tu..
nak menghasut orang ko..
ingat-ingatlah samo..
hidup ni bukannya lamo..
esok luso..
ontah-ontah dah takdo ko...
kan..kan....

samo-samolah kito renungkan yo...

den nak sambung siapkan skrip ni..
hmmm..
bilo tahun la nak sudoh ni...
hingga ketemu lagi..
ponat den nulih guno bahaso noghori ni..
banyak sungguh huruf O kek sini..
tatatatata...

Sekian, wassalam.


6 comments:

kamarul said...

Hah hah hah!!!
Ko neh Liza. Mcm2 r..aiyaaaaa macha.....

Anonymous said...

pak arab mn plk wei yg ngorat ang?hahahaha..tu la,suka mkn roti arab sgt..ang ni..........mcm2 la.......pelik bin ajaib.........

Anonymous said...

lupa lak.caya la lagu ni!!!
"negeri kedah negerikuuuuuu..."
ijau kuning,ijau kuning......
mata peninggggggg......hihii

ct_saggie said...

thanks kak...
mcm2 perkara yang berlaku dlm hidup ni..
tidak kita duga..

Anonymous said...

ade2 je la ko nieeeeeeeeeee

-mixfar-

Hidayah said...

Erm..thank gie tau ikrar kita tue ek kak..huk3
Mungkin owg arab tue nak usha akak kutt..hehe
Gud Luck kak..
hehe