CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 3, 2009

Sesumpah ???

Inilah rupa sesumpah yang selalu bertukar wajah


Assalamualaikum... (Waalaikumussalam)

Alkisah maka tersebutlah sebuah cerita di sebuah daerah.

Di negara Mantaulin, terdapat sebuah gua bernama Sialap. Gua ini merupakan gua terbesar di benua Kamsat. Namun, tidak ramai penduduk Mantaulin yang pernah memasuki gua tersebut. Hanya mereka yang ingin mendapatkan sarang kelawar sahaja yang sering berkunjung ke sana.
Walau bagaimanapun, gua tersebut sentiasa dikawal rapi oleh penghuni gua yang dikenali dengan nama Kobad.

Pada suatu hari, seramai enam orang anak muda yang datang dari sempadan Afrika telah berkunjung ke sana. Mereka ingin mencari sarang kelawar untuk dijadikan ubat.

Setelah menunggu beberapa lama,
akhirnya pintu gua tersebut dibuka.

Keadaan di dalam gua amat gelap-gelita.

Keenam-enam anak muda itu berjalan ke sini dan ke sana..
Terdapat dua lorong berbeza di hadapan mereka.
Tiba-tiba..
mereka terdengar suatu suara.

"Masuklah...."

Anak-anak muda yang kehairanan itupun melangkah masuk melalui lorong sebelah kiri kerana ia agak bercahaya.
Dengan penuh yakin,
mereka melangkah masuk dan duduk dengan gembira.

Sambil duduk,
mereka memandang beberapa peralatan yang digunakan untuk menangkap kelawar.
Nampaknya, semua peralatan di sana sudah tersedia.

Tiba-tiba..
Jeng..Jeng..Jeng...

Keenam-enam budak Afrika ini dimarahi oleh seekor sesumpah di lorong sebelah.

Katanya,
mereka cuba berlagak macam bos..

Terkejut mereka mendengar kenyataan tersebut.

Mereka dimarah hingga kelu untuk berkata-kata.
Apatah lagi untuk bersuara.
Nak balas balik, lagilah takda idea.

Akhirnya,
mereka hanya diam seribu bahasa.

Sejenak kemudian,
pemilik gua,
si Kobad pun tiba.

Alangkah terkejutnya keenam-enam si budak Afrika..
kerana sesumpah yang memarahi mereka telah berubah rupa.

Sesumpah yang tadinya garang telah bertukar menjadi sesumpah yang comel dengan senyuman dan warna-warni di badan yang penuh ceria..!!!

Terkejut si budak Afrika..!!!

Hairan memikirkan kejadian aneh itu setiap masa.

TAMAT


P/S: "Kisah ini tiada kaitan dengan mana-mana sesumpah yang wujud di muka bumi ini..tidak
kira sama ada yang masih hidup atau yang telah koma"


:flower:-Cik LieYza-

23 comments:

mehta said...

Nice Stuff!

Commendable Blog indeed!

Dear Blogger, need your valuable feedback for:

www.octandigital.com

Regards,
Mehta

aida said...

ku x mengerti akan maksud asalmu???

ukmstudio said...

Lizaaaaaaaaaaaaaaa...ini ado kono mengono ngan den ko????

kamarul said...

mne dpt idea neh?
cam citer best jah!
cam mndlm jah bunyinye....
2+1....
wakakakakaka....

Anonymous said...

mujur hero si kobad dtg tepat pd ms!!!kalu x,msti bdk afrika dh kene telan dgn iguana berbisa!!!!
anak sapa la tuuuuuuuuu...

-mixfar-

Anonymous said...

then,pe jd akhirye???
ololololo...smbg ler citer!!!

-mixfar-

adul said...

dak2 afrika tuw xtaw ke sesumpah ni leh tukar wrna?agaknye,afrika ni zon bebas sesumpah kut.huhuw.

Anonymous said...

sesumpah ni mmg le bhya,
pndai menukar warna,
emosi,
dan
karektor...

jauhilah sesumpah kerana ia boleh mmbinasakan diri anda!

-pakcikQ-

amirul said...

so,finally,diorg jd x cari sarang kelawar tuw?hihihi..citer r..!!

Anonymous said...

sarang kelawo leh uat ubat per?

-nemo-

CikLieYzaOnline said...

heeeeeeee

cmna la nk jwb ni....

sebenarnya,
cerita ni diadaptasikan daripada kisah benar yg terjadi kira-kira pukul 2ptg di suatu tempat.tarikh dan tempat adalah dirahsiakan.

smbgn cerita,

"mereka dpt juga cari sarang kelawar tp dgn perasaan yg sedikit gementar kerana sesumpah tu sentiasa di sisi mereka sepanjang proses mencari sarang kelawar dijalankan..wlupun kobad yg baik ada di samping mereka namun perangai sesumpah yg tiba-tiba berubah amat menakutkan mereka..persoalan demi persoalan timbul dek sesumpah yang pandai menukar warna..akhirnya,mereka membuat keputusan utk menyambung proses mencari sarang kelawar pada hari dan waktu lainnya..harap2 jgnla kena marah dgn tetiba lagi..takuuuuutttttnyaaaaa...."

Anonymous said...

owhhh...

dasyatnye!
susah gak nk cari sarang kelawar ek.
tpakse kene redah gua..
pastu de plk sesumpah menginap kt gua tu!!
cam seram jer..
huhuu

-mixfar-

CikLieYzaOnline said...

hehehe...

sebenarnya,
mgkin sesumpah tu tgh tension kot..agaknya laa..
xpun,letih ke..
pastu,nmpk plk budak2 afrika yg tempang2 belaka...
hmmm..
apa boleh buat..
dah takdir agaknya...

tp..
jutaan tkasih buat kobad,
kerana hdir tepat pd masa..
kalo x..
entahla..
sbb smua dh jd blur2....

kamarul said...

tul tu eak.
aku pn tkut gak.
kalo tetibe kene mrh..
bole jd giler sejenak...

otak jem seketike....

Anonymous said...

kobad tuw taw x yg sesumpah tu bertukar warna?

-mixfar-

Anonymous said...

seram ek..
kalo aku ler..
nangis giler!!!

bhye sesumpah ni..
if dak2 afrika tu g skli lg,
bwk ler kyu ker..
ridset ke..sheltox ke..
if kene marah,
spray jer....
huhuhu

minyak nyunyi cap limau pun ok gak!!

-singa utara-

Anonymous said...

SAPE KOBAD TU?
SAPE LAK SESUMPAH TU?
MCM FAHAM JE...
EKIKIKKIKIKI....

padan muka.
aku pn kene.
tak pasal2 je kan...
abis musnah impian nk cari kelawar.
nk ckp pun terketar2...
gerun aku..smgt yg kuat kmbli pudar.
hrp2,ms cari kelawar nt,
jgn ler kene ngan sesumpah tu lagi.
aku takut laaa...

-Ain-

Anonymous said...

aku rasa,
sesumpah tu tension tgk muka kita kot..
dah la tempang,hodoh lak tu..
huhuhuhu..
sblm ni,xpernah kita kene ngan sesumpah..
selalu ngan kobad je..
hampeh...

Anonymous said...

Nurul,
apa yang kamu tulis ni?
har..saya pun tak setuju dengan cara sesumpah tu.kenapa dia tak cakap baik-baik.terus nak marah-marah kan!
apalah dosa kita....

-media produksi-

CikLieYzaOnline said...

ya udah2...
xde pape pun..
jadikan ia sbg teladan..
manusia xperfect...
kan..kan...
heeeeeeeee
tp best gak kena marah..
kpd yg mengantuk.terus jd segar..
hehehe

ukmstudio said...

sesumpah tu tension kut, sebabnya dia cuba ubah warna, tapi tak leh, puas dia "teran' tapi tak leh gak...kebetulan masa budak afrika tu masuk baru leh ubah warna..tu yg dia naik bengang tu...kebetulan masa budak afrika masuk...bukan apo-apo pun...heh...heh...

*kalau nak padam api simbah ngan air...jangan ngan minyak....

wulan said...

wei..kantoi...hahahahaha

CikLieYzaOnline said...

heeeeeeeeeeee......

mcmna plk leh phm ni?
ni cuma cerita hikayat je...
huhuhuhuhu