CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 2, 2009

Selamat Tinggal Dunia


"Tatkala mentari melabuhkan tirainya...
Bersedialah wahai sekalian manusia....
Kerana
belum pasti hari esok milik kita."


:look:Mengimbau kembali zaman persekolahan,
banyak suka duka yang telah kulalui.
Namun, apa yang ingin aku sampaikan di sini bukanlah perjalanan cerita sewaktu aku remaja...
(Macam la sekarang ni aku dah tua kan..heeee)



Pernah suatu ketika..
aku mengalami demam panas..
Kepalaku pusing..pening..sakit tak terkata..
Fikiranku seolah-olah melayang entah kemana.
Aku hanya tidur sepanjang hari..:sleep:
Terpaksa ponteng sekolah..
Mak minta abah hantarkan aku ke klinik..
Tapi aku degil..
Aku memberitahu emak,
"takpa, nanti lega la..lepas bangun dari tidur nanti ok la."

Sebenarnya,
waktu tu aku merajuk dengan abah...
Sebab tu aku taknak ikut abah ke klinik.
Sebabnya, emmm...(ada la..rahsia)


Aku hanya baring sepanjang hari.
Kira-kira pukul 10 pagi,
aku bangun untuk mandi..
Sebab badanku terasa panas sekali...
Dah tak tahan lagi..
Peluh di sana-sini..
:hot:



Aku segera menuju ke bilik mandi..
Masih kuingat,
waktu tu mak yang kusayangi sedang masak di dapur.
(tengah memotong cili padi..heeee)


Aku berjalan..
melangkah perlahan-lahan..
melangkah..
dan terus melangkah..
setapak demi setapak...
dan tiba-tiba...
:dizzy:Kepalaku terasa amat pening...
KEDEBUM..!!!!
Aku jatuh tak sedarkan diri...


Beberapa ketika kemudiannya..
aku terdengar suatu suara yang meminta aku membuka mata.

"Liza, buka mata Liza..!!!
Liza..buka mata...
Liza..."


Aku cuba untuk membuka mata.
Tapi aku benar-benar tak berdaya.
Aku kehairanan.
Apa dah jadi dengan aku ni???
Aku di mana???
Kenapa hanya suara yang dapat kudengar??
Adakah aku dah buta???
:what:Aku menjadi semakin bingung.
Fikiranku bercelaru.
Kenapa aku langsung tak dapat untuk berkata-kata???


Aku terdengar suara seorang jejaka..
(mungkin doktor agaknya)

"Kita kena bawa dia ke HSP"

"Keadaan dia dalam bahaya..."


Tiba-tiba aku dapat rasakan suatu benda yang tajam dicucuk ke tanganku.
Menembusi isiku.
Kalau diikutkan hati,
memang aku nak larikan tangan waktu tu.
Malangnya, aku tidak dapat bergerak walau seinci.
Tubuhku kaku tanpa suara.
Tubuhku lesu tanpa kerdipan mata.

Hidungku disalurkan dengan satu wayar..
untuk aku bernafas agaknya..

Aku dapat rasakan tubuhku diangkat dan diletakkan di suatu tempat.
(Ambulans agaknya sebab bunyi siren ninonino jelas kedengaran)
:err:Masih dengar walaupun pengsan...heeee


Laju sungguh pemandu tu bawa..
Terasa badanku kejap ke kanan..kejap ke kiri...
Tak menentu jadinya..


Beberapa lama kemudian,
aku terasa diriku diusung begitu laju...


Sampai di suatu tempat.
(Tak pasti di mana)
Jantungku ditumbuk dengan satu tumbukan yang kuat..

:angry:Aaarrrrggghhhhhhh......Sakitnya!!!!!!
Ikutkan hati, nak saja aku tendang orang tu..
Malangnya, tubuh aku terus kaku.
Dalam hati, aku menjerit sakan...
Malangnya, suaraku tak kedengaran..


Jantungku ditumbuk beberapa kali...
Adeh laaa....sakitnya!!!!:angry:
Aku menjerit tanpa suara..
Aku menangis tanpa air mata...


Setelah beberapa kali jantungku dihentam dengan kuat..
aku terasa diriku di usung lagi..
kali ni..entah kemana...
(Naik lif agaknya..rasa macam gayat saja)

Kemudian..
aku terasa diriku diletakkan di atas katil.
Bajuku dibuka dan badanku terasa dilekat-lekatkan dengan wayar..
(Sakitnya....adeh laaaa....)


Beberapa lama kemudian,
terasa kaki kananku diangkat
kemudian dijatuhkan..
diangkat ..
dan dijatuhkan..
entah berapa kali..
aku pun dah lupa..
tapi,
apa yang aku ingat..
aku macam nak ketawa..

:laugh:

terasa macam masuk pertandingan WWF..
macam wrestling pula...
time pengadil nak tentukan siapa juara..

:pompom:

masa tu..
memang aku ketawa..
malangnya..
suaraku tak didengari oleh sesiapa.


Kemudiannya,
kudapat rasakan suasana kembali tenang.
Entah berapa banyak wayar yang dah dipasangkan ditubuhku ini.
Termasuklah wayar di hidung yang kekadang macam air je rasa.
sesak nafas aku dibuatnya.


:cry:Aku terasa satu tangan sedang mengusap-usap kepalaku.
Kedengaran suara tangisan di sekelilingku.
Aku pasti, itu suara adik-adikku.
Aku juga pasti tangan emak yang sedang mengusap kepalaku.
Aku menjadi makin sedih.
Aku menangis.
Namun, tiada air mata yang mengalir tanda kesedihanku.


Tiba-tiba..
aku terdengar suatu suara...:what:
Tak syak lagi..
itu suara ibu saudaraku..
"Asyhaduanlailahaillallah..waasyhaduannamuhammadurrasulullah..."
Bisiknya ketelingaku....

:cry:Aku menangis sendirian..
Mengapa kalimah itu yang mereka ungkapkan???
Adakah aku sudah tiada??
Adakah rohku sudah dipisahkan dari jasadnya???


Suara tangisan makin jelas kedengaran..
Terdengar suara abah dan saudara mara yang kukenal..
Makkkkk....
itu ungkapan yang tidak lekang dari hatiku...

:cry:


Aku ingin kembali membuka mata..
Aku ingin melihat dunia..
Aku belum ingin ke SANA..

Namun,
apakan daya..
aku memang tiada kudrat untuk lakukan itu semua.

Aku hanya mampu berdoa.

"Ya Allah..
kembalikanlah aku semula ke dunia.
setidak-tidaknya, izinkanlah aku mengucapkan selamat tinggal kepada mereka..
buat mak,abah,kaklong,adik-adik tercinta,
saudara mara,kawan-kawan yang kukasihi semua..."

Akhirnya,
setelah semalaman aku koma..
aku berjaya membuka mata.
aku berjaya kembali ke dunia nyata.

Alhamdulillah....

Walaupun setelah aku terjaga,
otak aku agak bengong-bengong jadinya..
Aku kini pulih semula.

ITULAH PENGALAMAN YANG TAKKAN SESEKALI KULUPA.

p/s: "orang yang berada di dalam keadaan koma sentiasa dapat merasai dan mendengar apa sahaja yang orang di sekeliling mereka berkata. sentiasalah beri semangat kepada mereka agar mereka berjaya kembali ke dunia nyata."


:kiss:-Cik LieYza Director Perasan-

24 comments:

kamarul said...

Jangan tinggal daku...
oh cayangku.......
ekikikiki..
cedeih ler...terpakse cover air mate..
kisah benar ker???
xsgke eak....
usaha2....
hidup mesti diteruskan....
sampai ke hujung nyawa...

adul said...

ang ni kuat majuk sgguh la...
kan dh pengsan..smpai koma..tu la...
degil..ketegaq xmau dgaq ckp.
haiiiieeehhhh.
kalu pgsan,aku gak susah.....
huhuw..melampau sudah.....
jadi bini aku nak?
akan kujaga ang dgn pnuh ksh syg.
huhuw...(muka dh merah pdm)

adul said...

wei kamarul,
ang jgn kaco daun!!!!
aisey men...

Anonymous said...

ala ala atok..
jgn saman...
yeah...lama xmsuk cni.
sedih tetiba....
ape daaaa liza.......
waaaaaaaaaaaaaaa!!!

-mixfar-

Anonymous said...

eh,bdk berdua ni....
ade ate nk pikat kwn aku....
marah neh..marah....
hikhikhik
mg bhgia....
hahahahaha

-mixfar-

aida said...

sadisnye.................

Anonymous said...

anakku...mengapa kau menulis warkah terakhir ini?xde wasiat utkku ke sblm kau berpindah ke alam baru?
wakakakakakaka =)

-pakcikQ n pamilie-

Anonymous said...

ihihihihihihikkkkk....

mak uteh turut menangis.........

cik liza...
nape ler ko suke nulih bende2,citer2,kisah2,drama2,surat2,warkah2 dan seumpamanye yg cedey2........


hik..hik...hik.....menangis agi..

-mak uteh-
chatting.com

aida said...

emosi aku terganggu ketika mbaca warkah diiringi lagu sudirman ni..
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
aku pun turut menangis taw.!
tingat kat mak aku!!!
makkkkkkkkkk....i lebiu.....

aida said...

ops,lupa kasi taw aarrr,
sblm g..jgn luper wasiatkn sho utk aku...ahaksssssss

adul said...

ek eleh...
nangis muhong jer tuhhhh.
huwhuw
liza milik akuw..
akn ku jaganya stp wktuw!!!
huwhuw

adul said...

ek eleh...
nangis muhong jer tuhhhh.
huwhuw
liza milik akuw..
akn ku jaganya stp wktuw!!!
huwhuw

adul said...

sho mne lak?
amek jah pkcikQ tuw!!!!
HAHAHAHAHAH

amirul said...

oihhhh...kowg msuk xinpom aku ..
bro!!!pe sedey2 ney?

amirul said...

salam terjah!!!!
dari warga chatting.com

pulamak!!!
smpt promot beb!!!

Anonymous said...

janah.

kakliza,
ape ni..
sedih taow..
xmaow sedih2.....
waaaaaa...
tukar la posting len scepat mgkin.

ukmstudio said...

Den taklah sodeh sangat, cuma bimbang bilo pulak aku pulak macam hang tu dan...........SEDAR2 DAH ADO KEK ALAM YANG SATU LAGI TU...

ct_saggie said...

kak liza..
nati ct nak jumpa kka liza jap pas kelas
jgn balik dulu

CikLieYzaOnline said...

laaaa...

miscommunication ni..
apa hal pulak sedih2 ni....
huhuhuhu...

den cumo nak sampaikan ttg khdpn org koma...
bkn nak minta simpati....
waaaaaaaaaaaaa

tp xpo...
ramai jugak syg kek aku ni.......
muahahaha.....

CikLieYzaOnline said...

bole2...

nak autograf ek..
waaaa..heeeeeeee

nanti den tukaq la lagu ni....
haih...susah plak pasang lagu2 sedih ni..............

amirul said...

owg yg sedey maknanye berjiwa jiwang..wakakakaka

CikLieYzaOnline said...

mungkin sbb aku pernah koma..
tu yg perangai aku bengong2 gak kekadangnya....

Anonymous said...

hahahaha
bengong ka?
muahahahahaha

-mixfar-

Anonymous said...

poyo la hang ni liza.....

-mixfar-