CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 9, 2009

Tisu Terakhir ....

Bersama Abang Mie, Penerbit Studio MENTION, UKM.


Bersama si studio, Penerbit StudioUKMDECTAR.


Hmm, tisu terakhir....

Sebenarnya,
langsung tiada kena mengena dengan apa yang ingin disampaikan di sini.

Masa aku dan Ain pergi beli makanan di kafeteria Kolej Aminuddin Baki tadi,
selepas membayar wang untuk semua makanan yang dibeli,
(sebenarnya, satu saja yang beli, tak banyak pun)
aku menyeluk ke dalam kotak tisu.

Wah,
tisu terakhir !!!!

Hanya tinggal sekeping.

Mungkin dah ditakdirkan tisu tu untuk aku.

Aku terus mengambilnya dan meneruskan langkahku pulang ke bilik untuk menjamah makanan yang dibeli.

Sedih hati ni sebab tak dapat nak jamah makanan dengan hati yang gembira dek kerana rahang tak dapat nganga seluas-luasnya.

Lupakan hal tadi.
Kembali kepada isi utama.

Sebenarnya,
tujuan blog ni didirikan adalah untuk membuat post-post yang berkaitan dengan hal peribadi yakni tiada sangkut paut dengan hal skema walaupun seinci.

Itu adalah niat asal penubuhan blog Studio Jelapang Padi ni.

Isi utama yang ingin dikupas di dalam posting kali ini mempunyai perkaitan yang amat rapat dengan kedua-dua gambar di atas.

Kata orang, tak baik bergambar bertiga.
(walaupun aku tak tau sapa yang kata sebenarnya)

Nanti boleh mendatangkan musibah kepada salah seorang daripadanya.

Dan mungkin juga akan terpisah salah seorangnya.

Betul ke?

Entah, aku tak pasti.

Dulu,
pernah juga aku tangkap gambar bertiga dengan dua orang kawan ni.

Masa tu tingkatan 5 kalau tak silap.

Bila dah tamat persekolahan,
dua orang rakanku berjaya menyambung pelajaran ke Universiti Utara Malaysia (UUM) manakala aku pula terbang jauh ke Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Merantau aku seorang diri di sini selama 3 tahun lamanya.

Dulu,
pernah juga aku bergambar bertiga dengan dua lagi rakanku.

Kini,
dia sudahpun meninggalkan kami dengan merantau ke luar negeri.

Dulu,
pernah juga aku tangkap gambar bertiga dengan dua orang rakanku.

Dan kini,
salah seorang daripadanya sudahpun pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya.

Pergi menghadap Yang Maha Esa.

Hmm,
sebenarnya, apa yang ingin kusampaikan di sini???

Entah, aku sendiri tak pasti.

Cuma,
tatkala melihat kembali kedua-dua gambar ni,
terimbau kembali segala kenangan yang pernah tercipta.

Dan doaku,
moga kedua-dua penerbit dan seorang rakanku ini dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan mendapat kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat buat selama-lamanya.

Andai kata ada tersilap bahasa,
tersalah laku dan perbuatan yang menyeksakan jiwa,
maaf kupinta daripada kalian semua.

Buat abang Mie,
terima kasih kerana bertungkus-lumus siang dan malam untuk melancarkan perjalanan dan penghasilan Drama di MIDAS berjudul Menanti di Sayup Rindu pada semester lepas.

Buat si studio,
terima kasih kerana sanggup meluangkan masa siang dan malam semata-mata untuk melatih diriku dalam pengarahan MCP pada semester ni. Segala penat lelahmu hanya Tuhan sahaja yang mampu membalasnya. Mudah-mudahan. Suatu hari nanti.

Buat Cik Ct,
terima kasih kerana sudi menjadi temanku dan maafkan diriku kerana telah menyakiti hatimu tanpa kusedari. Moga akan ada maaf darimu suatu hari nanti buatku, rakanmu yang teruk ini.

Tisu terakhir !!!

Dah kubuang ke dalam tong sampah kerana mengelap mulutku yang comot ketika makan nasi tadi.

Lapar punya pasal,
comot pun comot laaaa..
asalkan dapat juga kumengisi sesuatu ke dalam perut ini.
walaupun sakit rahang ni dah tak tertanggung lagi.

Alhamdulillah.

Em,
sedikit tambahan.

Ular menyusur di bawah akar takkan hilang bisanya.

Peribahasa yang tak kutahu apa maksudnya.

Em,
tambahan lagi.

"Ingat Liza, ular menyusur di bawah akar, takkan hilang bisanya."

Dah 6 orang tujukan ayat ini kepadaku.

Apa agaknya yang ingin disampaikan??

Aku pun tak pasti.

Dan 2 orang insan yang terdapat di dalam gambar tu pernah berpesan kepadaku dengan menggunakan peribahasa ini.

Haih...
Sememangnya hidup ini penuh harapan.

Dan adakalanya harapan tinggal harapan.

Apa sekalipun,
aku sentiasa berharap agar masih ada harapan untukku mengharapkan harapan.

Tata titi titik.

30 comments:

Pak Malau said...

Izinkan saya untuk berbicara. Mengenai hal bergambar bertiga,bukan suatu musibah kepada tuannya.Hanya perasaan semata-mata.Usah khuatir sekiranya bergambar bertiga. Cuma, sekiranya boleh,elakkan bertiga kerana lebih manis andai bilangan ganjil digenapkan ya.Jika tiga,nanti timbul pula isu berbini dua.

ct_saggie said...

semoga tisu terkahir itu....
akan mampu memberi makna dlam diriku akan maksud hati ku...
terima kasih...

ukmstudio said...

Jangan percaya pada yang dusta, gambar bertiga tiada bencana, kerna basuh anggota untuk solat pun boleh ditigakan...kan...hmmm...dah senyum dah si Yam tu....dah o.k lah tu...

ukmstudio said...

"Ingat Liza, ular menyusur di bawah akar, takkan hilang bisanya."

Walaupun kita merendah diri, kelebihan yang kita ada takkan lenyap.....

ct_saggie said...

“Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang di beri secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka.

Kemaafan diringi dengan kesedaran adalah yang terbaik dari kemaafan yang diringi dengan kepura-puraan semata-mata.”

Fitri said...

Kakngah,huhu.marah lagi ka?

Fitri said...

Kakngah,comey la hang merajuk.huhu.bila hg merajuk ja, ada la benda merapu hg nk cerita.Kakngah,cayok!!!huhu.ampun,abg x marah dh.Dah la kakngah,jgn merajuk.Lawak ja td tu.Kakngah,hehe.Balik nnt,kita pi kelah nk?Aku bawak hg pi mancing ikan kat bendang.Kakngah,ampun naaaa..lawak ja td.Bukan marah pun.Kakngah,ampun..ampun.....hehe.

kamarul said...

dagang pak malau dagang berlipat,
dagang hamba menumpang mandi,
bukan ke pak malau kuotanya empat,
apa salahnya nk berbini lagi...

keh keh keh keh...

CikLieYzaOnline said...

utk semua,

terima kasih.

ukmstudio said...

Den mintak maaf ni pure2 ke....tak..tak...tulus ikhlas....lepas ni den tak sentuh lagi Yam walau pun sikit....

ct_saggie said...

erm..
tak pa lah...
maaflah semua..
ct dah xth nk ckp mcm mana
hatiku seakan berkata entah apa..
mungkin ada yang cuba berahsia dgn ku tentang sesuatu...
tapi...ku xth apa...
xpalah..
klu dah xnk ckp apa2...
diamlah...
ct pun akan berdiam juga...
maafkan ct dan terima kasih...
mmg sem ni nasib jadi begini..
ada kesilpn yang ku lakukan..
dan ku tak sedar akan itu...
tidak apa..
smg bhgia...

aishahumairah said...

salam,
semoga xjd pape k kali ni.
jgn caye dh..tu sume andaian org je kot.secara kebetulan je k...

CikLieYzaOnline said...

laaaaaaaaaaaaaa...
nampknya diriku terlepas lagi...
den baru ja baca komen kat sini...
laaaaaaaaaaaaaaa...napa ni...
apa yg dh jd ni???

jgn la cmni..........
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
sedihnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

=(

CikLieYzaOnline said...

Haih,tisu sungguh la posting ni...kalau x tulih posting ni pun xpa..haih..liza..liza...tisu punya pasal la ni...haih..nk kena tisu ni..haihhhhhhhhhh.....

Hasni said...

akak,alahai.pe dh jd ni?aduh,akak ni,tisu pe plak ni?tisu tandas ke?haha

CikLieYzaOnline said...

tisu......tisuuuuuuuuu.....

Anonymous said...

Sedih apabila menghayati entri ini.Benar-benar menyentuh naluri tatkala membacanya sambil mendengar alunan muzik dari blog ini.Harap anda semua baik-baik saja ya.Gambar bertiga tidak salah.Itu semua karut.Usah percaya.

Anonymous said...

Adakah entri ini hadir kerana ada sesuatu musibah telah melanda?Diharapkan anda semua dapat kembali menceriakan suasana.Itu doa saya buat anda semua dan juga pemilik blog.Terima kasih.

Anonymous said...

Adakah entri ini hadir kerana ada sesuatu musibah telah melanda?Diharapkan anda semua dapat kembali menceriakan suasana.Itu doa saya buat anda semua dan juga pemilik blog.Terima kasih.

ukmstudio said...

Moga-moga.....

CikLieYzaOnline said...

Berbaik la balik......sedih ni.....nk nangis bc posting ni....komen kat sini....wuuwuwuwuwuuuu..sedih....sedih...
baik2 la balik.....................

CikLieYzaOnline said...

utk si studio dan cik ct,
kalau msh lagi terbaca komen kat sini,
berbaik la balik...
jgn la gaduh lagi,
jgn la berdiam diri lagi,
berbaik la balik,
den tgh usaha hasilkn duri ajaib,
walaupun mgkin hanya den yg menganggapnya ajaib dan duri tersebut x lah seajaib mana,
hrp2 ia membawa makna pada semua.
den sayang korg berdua.......

Pak Malau said...

Inikah puncanya pemilik blog ini ingin mmbawa diri?

CikLieYzaOnline said...

ceh,kajang pak malau kajang berlipat,mmg hang ni suka makan lepat.huh!!!

ukmstudio said...

Den dah baco dah Liza....biarlah maso menentukannya...den dah faham dah...

Ada ketikanya kita tak sedar kenapa ia berlaku, ada ketikanye kita tak sedar bila ia berlaku, ada ketikanya kita tak sedar..........tanpa noktah....

CikLieYzaOnline said...

mungkin...mmg kita x sedar knpa dan bila ia berlaku.tp,bila kita dh sedar..kenapa kita x ubah balik semuanya kmbli kpd sediakala?pasni, den nk kena pi terbang jauh kek sesuatu tmpat utk menyelesaikn sesuatu perkara dan den hrp ekau ngn cik ct dpt berbaik semula sblm den brlepas ke sana.kalo semuanya terkawal,den kmbli ke blog ni semula.InsyaAllah.tp,kalo dh tkdirnya,den hrp ekau ngn cik ct jg blog den ni yo...jg la buek harto pusako...sekian,salam sayang utk semua.

CikLieYzaOnline said...

satu lagi....apa sekalipun yg terjadi, den sayang kek ekau ngn cik ct sampai bila2....tkasih yo ats segala2nya......xtaula cmna den nk ckp,tp mmg den syg la kek ekau ngn dio.....bila dan kenapa den syg,den pun xdo jwpnnya.....dan maafkn den yo andaikata slalu buek slh kek ekau slma ni.....maafkn den yo....

Pak Malau said...

Kepada pemilik blog,yakinlah persahabatan itu suci dan murni kiranya diiringi keikhlasan yang sejati.Semoga kalian terus sukses dan saling bersahabat kekal abadi.

Fauzan said...

Sedap bunyi tajuk Entri ni.
Tisu terakhir...n bila baca komen pun terasa mcm mmg "tisu terakhir".
Sabo ye......Ya Rabb

ukmstudio said...

Memang sedih tapi....hmmm...ianya dah lama berlalu. Yang merajuk tetap 'on and of' rajuknye....keh...keh...keh...