CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, April 13, 2009

No Aedes No Dengue


Hari ni kita berkenalan pula dengan nyamuk Aedes dan penyakit yang disebabkan oleh nyamuk aedes, iaitu Demam Denggi. Perkataan aedes berasal daripada perkataan Greek, iaitu AEDES yang bermaksud “tidak menyenangkan”.

nyamuk-aedes

Nyamuk Aedes berperut buncit kekenyangan

virus-denggi

Virus Denggi



Niat aku adalah untuk memberi kesedaran kepada semua rakyat Malaysia, betapa bahayanya demam denggi ni sehingga boleh membawa maut! Tapi, itu sekiranya anda diserang oleh nyamuk aedes spesis binatang berkaki berapa entah la (lupa pulak, tak sempat nak bilang).

Bagaimana pula seandainya anda diserang oleh nyamuk aedes versi manusia berkaki 2, bertangan 2 dan berkepala 1? Walaupun tak bersayap dan tak dapat nak terbang sesuka hati macam haiwan bertubuh belang si penghisap darah manusia tu, tapi aedes versi manusia juga amat berbisa dan boleh mendatangkan musibah kepada manusia di sekelilingnya.

Kecanggihan teknologi pada era globalisasi kini membolehkan nyamuk aedes versi manusia menyebarkan segala bentuk kuman dan bakteria dengan cepat sepantas kilat terutamanya menjelang musim hujan macam sekarang.

Hanya dengan sekali klik, maka tersebarlah segala kuman di laman-laman sesawang yang terdapat di alam maya ni.


Aku tahu, nyamuk aedes versi binatang sekarang makin kebal.

Perkara itu didedahkan sendiri oleh pakar serangga Universiti Malaya (UM), Prof. Dr. Mohd. Sofian Azirun. Beliau merujuk kepada beberapa kajian yang dijalankan di Kuala Lumpur dan Selangor baru-baru ini. Kajian tersebut mendapati daripada 100 nyamuk aedes, 50 sudah kebal daripada pelbagai jenis racun serangga. Jelasnya lagi, amalan pengasapan yang dilakukan sekarang turut menjadi punca nyamuk kini semakin kebal. Racun itu meresap semasa proses pembiakan nyamuk aedes termasuk racun ‘temphos’.

“Ini kerana semasa proses pembiakan, ia menjadi sebati dengan racun itu dan menghasilkan nyamuk yang tidak alah terhadap racun serangga. Serangga ini menghasilkan enzim esterase yang menjadikan dirinya lebih kuat dan kalis racun. Proses ini dinamakan rantai silang,” katanya.

Itu kisah nyamuk aedes si pak belang. Persoalannya, mengapa pula sesetengah manusia kini suka menjadi si nyamuk aedes? Mengapa si nyamuk aedes juga yang menjadi pilihan di hati? Mengapa nyamuk aedes? Mengapa? Mengapa? Mengapa? Comel sangat ke nyamuk aedes tu sampai hati tergoda untuk menjadikannya sebagai idola peribadi diri?

Aku tahu, aku bukanlah seorang tauke kedai runcit yang mempunyai bekalan sheltox, ridset atau fumakilla yang cukup untuk membunuhmu setiap masa. Aku hanya seorang manusia biasa. Aku tak kacau hang pun. Kenapa aku juga yang menjadi sasarannya? Apa salah aku? Kalau aku ada buat salah kat hang, hang datang la jumpa aku. Aku bukannya manusia yang tak bertimbang rasa. Aku takkan bunuh hang dengan tetiba. Tak cukup lagi ka apa yang hang lakukan kat aku sewaktu aku berkebun bunga dulu? Aku hanya tanam pokok bunga untuk menyerikan pemandangan rumah. Aku tak pernah pun biarkan air bertakung kat dalam pasu untuk menarik minat hang menjalankan aktiviti penternakan kat sana. Tapi, hang ternak juga saudara mara hang kat dalam pasu aku sampai aku kena saman dengan pihak tertentu.

Tak cukup dengan tu, hang sebarkan pula kuman-kuman tak bermutu hingga menyebabkan beberapa pihak hampir demam dengan kuman-kumanmu itu. Mujurlah antibodi orang tu agak kuat dan dapat menepis serangan hang waktu tu.

Tapi, itu kisah dulu. Kenapa sampai sekarang hang masih lagi nak mengganggu aku? Kalau hang memang suka sangat kat aku, nak main-main dengan aku, hang main-main dengan aku sorang sudah la. Kenapa hang nak susahkan hidup orang-orang di sekeliling aku? Orang tu tak bersalah walau secoet dengan hang. Bahkan, orang tu la yang paling banyak berjasa bila kita kesusahan. Kenapa hang nak susahkan hidup orang tu? Jangan kacau orang tu lagi !!!! Jangan kacau dia walaupun seinci !!! Jangan gigit dia lagi...!!!!!!!!! Aku ada kat sini. Rumah aku ada dua. Hang boleh berkunjung kat mana yang hang suka. Tapi, hang jangan sesekali menjalankan aktiviti penternakan hang kat rumah kawan aku atau sesapa. Nak bertelur sangat, bertelur kat rumah aku ni haaaaaa.......

Aku harap artikel kali ini bermanfaat untuk semua, aku sendiri adalah “bekas” pesakit "demam denggi". Sengsaranya kena "demam denggi" ni hanya Allah sahaja yang tahu, kalau nasib tak baik faham-faham je la…


Untuk mengelakkan rumah orang lain daripada terkena serangan aedes pembawa denggi, aku takkan lagi berkunjung ke rumah sesapa pasni. Biarlah aku mengundur diri. Itu yang hang nak kan? Biarlah aku berada di rumahku sendiri. Wuwuwu. Sedihnya. Terima kasih si nyamuk aedes kerana berjaya menyedihkan diriku di pagi yang hening ini sambil diiringi bunyi katak yang bising.


13 comments:

Hasni said...

"Untuk mengelakkan rumah orang lain daripada terkena serangan aedes pembawa denggi, aku takkan lagi berkunjung ke rumah sesapa pasni. Biarlah aku mengundur diri. Itu yang hang nak kan? Biarlah aku berada di rumahku sendiri." (xphm,akk kene dmm denggi ke?dmm dggi leh merebak erk?)

Hasni said...

akk,ajarkn wat blog lagi skli.hehehehehehehehehehe.

ct_saggie said...

erm.....akk...
apo mksd???
ekau xnk dtg blog sesape lagi ko..
xkan sebab nyamuk aedes tu....
ekau nk buek cmatu...
smpi hati ekau...
den ni masih perlukan ekaau dlm blog den...

knapalah ekau ni...
erm...
nk den buek duri ajaib buke ekau ko..
den ni msh tugu duri ajaib ekau..
tp masih jugo lum smpi...

esok den nak cari sesuatu buek ekau...
den nk ekau simpan jdkan kengn...
ekau doakan den moga den dpt cari bondo tu...
sebab...
mmg ado niat di hati den...
tp...
masih belum terlaksana...
erm...
sodeh jo raso....

den ni...
kalau ekau nak tahu...
den syg kat teman2 den.....
den ni..
klu ni pisah pun...
den bukan jonis yang pisah tanpa sobab...
pasti ado sobab..
ni pisah xde sobab...
jiwo den xtonang..
mmg betul2 tak tonanag
tapi...
nak bue cmmano...
kalau ado yang baca komen ni..
mesti mrk ingat kito gaduh...
padahal kito tak gaduh..


nyamuk tu yang buat kito jd mcm ni..
kesian kat kito..
suko jo jd mangsa
ekau pernah janji dgn den...
ekau kato...
ekau nk golak2 dgn den...
den dah tunaikan janji2 den dgn ekau...
tapi...
tetapi ekau pulak nk muram durja....
den tahu...
hati ekau tu den tahu..
den kenal ekau ni...
dari tahun satu lagi..
mmg den kenal....
wlu kelihatan fizikal eaku begitu...
namun sebenarnya...
bukan itu sebenarnya fizikal ekau...
ekau ni...lain..
mcm ekau kata den lain..
ekau tu sbnrnya lain jugo...
den dpt raso...
den...
klu ekau nk tahu...
den ni bebas berkawan dgn sesapo...
den suko kawan dgn sesapo...
asal dio tak gagu kbgian den...
asal den tahu siapo diri dio...
itu jo..
ekau tgk den ni mcm xde perasaan...
ekau tgk den ni...mcm tgk gmbr yang bila di sentuhh xde rasa kenikmatan mcm mkn asikrim...
tapi..sebenarnya...
di sebalik gmbr itu lah nikmatnya...
sebab...diri den ni...mmg penuh dgn cerita...cereka..
den harap sgt...
den tahu...ekau ni suko pendam perasaan....
ekau ni nmpk jo suko main2..tapi ekau ni sbnrnya sukokan keceriaan...dan ekau cubo buat dgn mcm2 cara..
termasuk bina blog ni...
wlu hasil tulisan ekau dlm blog ni...sebenarnya...bukan diri ekau...den tahu...diri ekau sebenarnya bukan mcm blog ni....diri ekau adalah diri ekau...
klu ekau kato..blog den tu adalah diri den..mmg den ngaku...dan diri den bukan diri den...den pun ngaku...tapi ekau beda..diri ekau adalah diri ekau..dan blog ekau adalah bukan diri ekau...
blog ekau adalah tmpt ekau luahkan jiwo ekau dgn cara dan intonasi yang tidak sama dgn perasaan ekau...

maafkan den..den komen pjg pulak hari ni..
harap ekau baca dan fhmmi...

aida said...

Hahahahaha...hermmm..sbnrny,ak xtaw sm ada ak ptut gelak atau sedih ble bc entri ni.

aida said...

dua perasaan yg tb2 mncul dgn serentak.ayuh,hpuskn nyamuk aedes!!!!!sprayyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!

Cik Tie Amin said...

stju tu ct_saggie.liza ni nmpk jer main2,tp sbnrnya penyayang orgnyer,suka menyayangi org laen,amek brt psl kgkwn smpi dri sndri ditimpa musibah die x kesah.xgune pnye nyamok!!!!!dtg cni jmp aku.ak bg pnmpar jepun!!!!!x hbs2 nk kaco kwn ak!!!!!!liza,dh la tue,jgn merajuk cmni.ko kan penah kate kt ak,kalo ko merajuk,ubt plg mujarab adalah ak gelakkn ko.meh sni ak nk gelak.HAHAHAHAHA.KAHKAHKAHKAH.KIHKIHKIHKIH.WAHAHAHAHAHA.MUAHAHAHAHAHA.Aper lg btk gelak yg ader?brkesan x?jgn la merajuk cmni.liza,blk la erk.jgn tgglkan kami sume.km sume syg kt ko,umh ko,umh km.kalo ko x kunjung,sape nk knjung km?sepi la km ni.ble ko ader jer km dpt gelak guling2.

Cik Tie Amin said...

Oooo..korg erk yg tggu duri ajaib tu?sape lg sorg?hmmm,korg x tgk,liza tgkus lumus siapkn.ak sndri x sggp....mmg ak salute r !!!!! 1st time die wat tu.....rintgn,rintgn.....pnuh cbrn.....hr2 trpkse betntang mate ngn kekasih jiwa utk dpt feellll..hahahahahaha.kan liza kan....keh3.liza,jgn la cmni........ak sedih neeeeeeeeeeee..ko pn nk tgglkn ak gak ker?

Cik Tie Amin said...

Jwb ler sokln ak eh.....jwb ler........waaaaaaaaa...ak sedey gler nehhhhhhhhhhh.sape nyamok x gune tu ha?ader sape2 taw x?bgtaw ak,ak nk bunuh dia!!!!!!!!!!

Cik Tie Amin said...

Hm,spnjg ak kwn ngn ko,ape yg ak taw,ble ko sdey,ko buat kelako dgn citer2 sedey ko sbb ko mmg suke keceriaan.jd,jgn ler tgglkn ktorg n ko pendam perasaan sesowg,kmkan ader utk ko luahkn.kalo ko tgglkn km,km lg sedey ko taw!!!!!!km ni bknnye pndai nk wat citer merapu mcm ko.nnt km lg ler sedey kesepian!!!!!balik ler!!!!!lizaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

Anonymous said...

cis !!!! x gune nye nyamuk!!! meh cni aku kasi pelempg maut!!!! weh liza, kembalilahhhhhhh !!!!! sdih gler ko nk g tgglkn km sume !!!!!!
jgn buat cmni..............!!!!!!!!
-mixfar-

Anonymous said...

Cedinyeeeeeeeeeeeeeeeee........

Anonymous said...

Org baik mmg sntiasa diuji.....gosip sume tu biase ler........jgn la bwk dri........sian ak nengoknye.......hasilkn duri ajaib penuh dgn linangan air mate........dh la tu liza eh.......pape pun,ak sokong ko!!!teruskn siapkn duri ajaib ko tu wlu susah sbb tgn ko mcm btg kayuu..heheheheheheh....kuat liza kuat!!!!

CikLieYzaOnline said...

Terima kasih semua