CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 16, 2009

Cinta Dalam Hati... Hehehe

Sengaja letak gambar aku kat sini. Feel...Feel...Heee


Kepada semua pembaca blog
(Kalau masih ada yang baca. Kalau tak baca, takpa, diam2 saja).

Atas permintaan ramai
(hehe..perasan sungguh aku ni),
aku buat satu lagi posting kat sini.

Dan kemungkinan ini merupakan posting terakhir aku sepanjang aku berada di UKM ni dengan menggunakan perkhidmatan Jaring.
(Baca baik2, aku tulis 'mungkin'...Jadi, mungkin ya, mungkin tidak. Lagipun, aku ni jenis yang suka berubah orangnya. Kalau aku terasa lagi nak buat posting, aku buat la lagi pasni. Mana nak tau kot2 esok aku buat lagi ka posting kat sini. Heeee..Jangan nanti asyik timbul kontroversi pulak. Penat nak layan sih....)

Sebenarnya,
aku sendiri tak tau nak tulis apa kat sini.

Nak buat catatan mengembara,
aku langsung tak menjejakkan kaki ke mana-mana.
Hanya berada di dalam bilik sepanjang masa sambil menghasilkan sesuatu yang belum siap sepenuhnya.
Lainlah ada beberapa orang kawan aku yang ke Pizza Hut untuk makan Pizza Cinta,
ada yang ke Cameron Highland untuk bersuka ria,
ada yang ke Bukit Merah untuk bermandi-manda,
ada juga yang ke Fraser Hill semata-mata untuk bermain ping pong tatkala hujan turun dengan lebatnya.

Kata orang,
"perjalanan itu menghilangkan kesedihan..."
(wuwuwu..sedihnya..aku tak berjalan...)

Jadi,
disebabkan tiada isu utama yang aku nak bangkitkan kat sini,
aku akan tulis mengikut kata hati.

Aku mulakan dengan ayat ini,
"Sesuatu yang membuat anda jadi benar maka ia tidak akan membuat anda jadi salah. Sebaliknya, apa yang membuat anda jadi salah maka ia tidak akan membuat anda jadi benar."

Dalam kehidupan ini,
kita akan bertemu dengan bermacam-macam orang,
ada yang baik, ada yang kureng, ada yang macam tak cukup suku, ada yang skema dan macam-macam lagi la. Adakah kita patut menyalahkan mereka seandainya kita ditakdirkan untuk bertemu dengan mereka?

Mungkin kita akan memaki hamun mereka..
(tahap ni, aku belum sampai lagi)

ATAU

Mungkin juga kita akan berkata kepada diri sendiri,
"apalah nasib aku jumpa orang yang macam ni....haih.."
(ayat kesukaanku.huhu)

Tak kisahlah apa ayat yang kerap kali kita guna sekalipun,
apa yang paling penting adalah kita "check" balik diri sendiri.

Sememangnya manusia tidak sempurna walaupun cukup sifat dan akalnya.

Hadapilah hidup kita sebagaimana adanya.

Ingatlah bahawa kita tidak akan menjumpai seorang ayah, ibu, kakak, abang, adik, kawan, cikgu, pensyarah, penerbit, tempat tinggal, pekerjaan atau apa-apa jelah yang padanya tidak terdapat sesuatu yang menyukarkan. Lebih dari itu, adakalanya sebaliknya pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk dan tidak kita sukai.

Justeru,
padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal itu dengan sejuknya kebaikan yang ada padanya. Yakinlah, setiap luka ada harganya. Cewah.

Ingatlah,
"Orang yang berbuat baik tidak akan lenyap pahalanya dan tidak akan sia-sia kebaikannya di sisi Allah dan manusia."

Em,
mungkin juga ayat ni sesuai dan sama maksudnya dengan peribahasa,
"Ular menyusur di bawah akar takkan hilang bisanya."

Lagipun,
Ali bin Abi Talib pun pernah berkata,
"Nilai setiap orang ialah kebaikan yang dilakukannya."

Sepanjang aku menjadi blogger ni,
aku dah temui pelbagai jenis manusia di alam maya ni.
Rata-rata yang menjadi "rapat" denganku,
adalah yang lebih kurang juga perangainya dengan aku.

Tak adalah sama sepenuhnya...
tapi sipi-sipi tu ada jugalah.
2x5.
Hehehehe.
(Jangan marah ye)

Dulu,
ustazah aku selalu berpesan.
"Orang yang baik akan dipertemukan dengan orang yang baik dan begitulah sebaliknya."

Waktu tu,
aku tak berapa nak endahkan pesanan ni,
pesanan ni tak begitu bermakna bagiku.

Tapi,
sekarang ni, aku dah faham.
Makna tersirat yang nak disampaikan amat mendalam.

Kalau kita baik,
InsyaAllah orang di sekeliling kita juga adalah baik-baik belaka dan begitulah sebaliknya.

Sepanjang hidup aku,
ada jugalah beberapa orang yang entahlah baik atau tak (selalu mengacau hidup aku).

Maknanya,
aku ni pun taklah sebaik mana agaknya.
Patutlah aku selalu kena kacau,
sebab aku pun suka kacau orang gamaknya.
(wuwuwu.. dah tua-tua camni baru nak sedar diri)

Tak apalah,
lepas ni, aku akan berusaha lagi untuk menjadi lebih baik dan menambah kebaikan!!!

Em,
cinta dalam hati...

Apa kaitan dengan tajuk posting ni?

Sebenarnya,
cinta itu indah jika ia dihayati dengan penuh erti.

Dan biarlah cintaku ini sentiasa bersemi di dalam hati.

Mekar dan berseri sepanjang hari.

Cinta untuk semua.

Semua yang aku sayangi.

Tata titi titik.

(Sebenarnya, takdak kaitan pun cerita dan tajuk posting ni. )

Sekian, wassalam.

40 comments:

Pak Malau said...

Izinkan saya berkata sesuatu.Pernah tak saudari mendengar ayat ini,"tidak ada orang yang selamanya berbuat jahat dan tidak ada pula yang selamanya berbuat baik."Apa tanggapan saudari?

CikLieYzaOnline said...

Ceh,hang lagi..
Dengar ya jawapanku wahai Pak Malau kajang berlipat....

"Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama2nya."
(An-Nur:21)

ukmstudio said...

Den dah lama tak komen kat blog ni...tapi rasa nak komen gak...hmmm...sayang rupe-rupenye, nukilan yang nak ku turunkan kek sini terlupo pulak. Idea hilang tah kemano..

ukmstudio said...

"ada juga yang ke Fraser Hill semata-mata untuk bermain ping pong tatkala hujan turun dengan lebatnya."Ontah macam mana terjumpo ayat ni...den tak tau nak komen apo2. Cumo satu ajo den tak cito, bat(pemukul) ping pong tu, tah dah berapo ratus tahun dah tak tau lah. Dah macam digigit tikus purba je...Hotel punye tu...

Cik Tie Amin said...

Hahahahahahahahahahahahaha........
ak bru jer nk insaf bc ko nyer posting ni.bru jer nk komen baik punyer.tp bc komen kwn ko UKMSTUDIO ni, x jd lak ak nk komen yg baek2.hahahahahahaha........fraser hill 3 star tu pon de tkus purba.kah kah kah.....mn yg kene gigit bang?xleh bygkn arrr..keh3

CikLieYzaOnline said...

hahahaha.
respon 1,ohooo...den syg oooo kek ekau..ekau jo yg xtau....hahaha.....

respon 2+3,
hahahahahaha...tikus purba....hg la tikus tu cik tie...haha..cik ti..kus....hehehehehehehehe.ish,masih
ada lagi sisa2 kejahatan yg x dpt ku hakis kek dlm diri ni...hahahahahaha.
ampun....ampun.......

Hasni said...

WAAAA..KT HAS X SYG KER?ISH,NI XNK KWN NI...NK MERAJUK LA..NK BWK DIRI..HUHU.CEDIHNYEEEEEEEE

CikLieYzaOnline said...

hahahahahaha...cayang...cayang bangat...nnt la kakliza tubuhkan "Kelab Sayang Di Sayang..."..smua org yg kusayang wajib mndftar..heeee

ct_saggie said...

mkn pizza tu cam den jo...
ct akan dftr utk kelab tu klu kak liza tubuhkan..
sebab ct tahu...
kak liza syg ct...
muah

CikLieYzaOnline said...

hahahaha...ni sorg lagi cik ct...kus purba yg diimport dari fraser hill telahpun tba utk mmbuat pndftrn baru kek klb yg bakal den tubuhkan nnt ha......hahahahahahahahahahahahaha.
welcome to our club...klb tikus purba...hehehehehehe.ada sapa2 laie ko yg nk mndftar?hahaha..ampun..ampun...

kamarul said...

heheh,ak nk join gak bley?ko ni liza mmg sorg yg penyayang wat ak pun trsyg2 kt ko.hah hah.!!calon isteri yg penyayang.keh.keh.keh.

kamarul said...

Ops....luper lak.cik T,wang krts singget ko tuw milik sape?sape yg dh brjye kmblikn liza neh ke versi asl neh ek?kui3.cayer r.hbt gler sape yg brjye pjuk liza neh.haha.ak up jd sehengget 2 ploh 5 seng.....hehe

Anonymous said...

kah3.mesti die dh puas mnum susu dumex tue.bb tue dh kmbli ke versi asl.kih3.wah3,sume ko syg erk,tp yg psti,ak ler yg ko plg cnte...ahaks......
-mixfar-

Hasni said...

cop2.has ader bc ayt cik tie.akk,has rs,bat yg cik tie bygkn tu mst sorg org tuwe kan.cik tie ni slalu bc xleh tfsir tul2.hehehehehe

Cik Tie Amin said...

wuaaaaa.....pggil ak tkus purba!!!heh..mrh ni mrh.tension2...
wakakakaka.herm,bwu aku pasan ayt ukmstudio tuw.lor,mati2 ak igt BAT tu pemukul pingpong.means,ak ingt BAT tu org yg pukul pingpong tuw.ces....!!!uper2nyer,kayu pingpong tuw.olor.....sian ak neh!hahah.kamarul,wang krts ak tu trselamat sbb tuan nyer blog kmbli dgn hti yg rela.......kan liza kan....hehehehe.olor mixfar,perah santan ler ko nih...muahaha.

Cik Tie Amin said...

jap,ak nk gtaw ko liza.owh,has gelakkn ak yer sbb slh tfsir.jap ak nk gelakkn ko liza.ko cbe bc blk ayt ukmstudio tu,

"hmmm...sayang rupe-rupenye, nukilan yang nak ku turunkan kek sini terlupo pulak. Idea hilang tah kemano.."

dan jwpn ko plk,

"ohooo...den syg oooo kek ekau..ekau jo yg xtau....hahaha....."

cube ko bc tul2.ukmstudio tu bkn ke mksdkn yg nukiln dia tuw hilg,so syg r xdpt tulis.yg ko plk jwn ko syg ky die.hahahahahahahaha......ko lg r slh tfsir.wakakakakakakaka.

kamarul said...

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH !!!!!!BAGUS CIK TIE!!!! AKU X LARAT NK GELAK NE!!!PECAH PERUT AK BCE!!!!!!

Hasni said...

Haahahahahahahahahahahahahahahahahaha...
Cik Tie,hahahahahahahaha.ni klu akk liza baca ni,pasti mgamuk gler ni.
hahahaahahahahahahahahahhahahahaah...
pe yg psti,mmg has gelak x henti...
hahahahaahahahahahahahahahahahah!!!!

ct_saggie said...

hahhaha...
cik tie...
den pun nak golak ni...
hehhe....

en.daud salah letak koma tu..kalau letak koma selepas rupe-rupenya...memang akan 2 tafsiran...
hehehe

kalau letak kat sebelah sayang akan 2 intonasi gak..hehhe...

yang pntg jgn baca salah intonasi...nati jadi lain...
hahhaa
pastu ada perkataan syg di situ..
tu punca sebab utma kak liza slh tafsir...hahahhaha

Anonymous said...

Hahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!
Liza...Lizaaaaaaaa......ak x lrt ler gelak kt ko neh.....wakakakakakakaka.
-mixfar-

Cik Tie Amin said...

HAH.....HAH....HAAAAAAAAAAAAAAAAA....
AKU LAGI AR NK GELAK!!!!!TAH MCM NE TAH AKU DPT DETECT AYAT TU.WAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.
LIZAAAAAAAA.........AMPONNNNNNN....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.TP AKUU TETAP NK GELAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK.....
MARI KITER GELAK RAMEI2..........
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.ADIS,SKT PEROT AKU.......GELAK APER?GELAK GULING!!!
WAKAKAKAKAAKKAAKAKAKAKA!!!!!!!!!!!

Cik Tie Amin said...

Posting yg konon2nyer akhir sgt ler kelako............wakakakakakakakaka.
akhirnyer,dpt gak ak gelakkn ko liza..slalu ko jer gelakkn ktorg..wakakakakakakakakakakakaka.

kamarul said...

Cinta dalam hati !!!! Mmg hehehe.
KAH...KAH.KAH.KAH.KAHHHHHHHH.....!!!

Hasni said...

hahahahahahaahahahahaha...akk,tgk muka akk+tajuk posting+komen kt sni,mmg blh jd giler ar....xthn nk gelak.....skt prut .....!!!!! hahaha.

CikLieYzaOnline said...

Hahahahahahahahahahahahahaha......!!!
Aku sendiri pun nk tergelak dgn komen aku....hahahahaha.....mana nak tau kata tafsiran dia camtu...hehehe.
xpala,mmg sayang pun...(hahaha,cover malu....).Dengki la hang ni Cik Tie...dengki...dngki....malu..malu..

CikLieYzaOnline said...

Haih,slh letak koma tu.....ish,koma punya pasai,diriku ditertawakan lagi...Ggggggrrrrrrrrrrrrrr.....!!!!
mana la nak sembunyikan muka ni.....hahahahahaha.xpa2,cover malu...steady...steady...cool..cool..
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Anonymous said...

hahahahahahahahahahahaha.....
cinta dlm hatii...hehehehehehe..
hahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!
giler r liza,pch perut ak neh!!!!
xper....steady2,cool2.....
kah kah kah kah kah kah kah kah!!!!
-mixfar-

Cinta Dalam Hati..Hehehe said...

KAH.KAH.KAH.KAH.KAH.....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!

Pak Malau said...

Izinkan saya berkata sesuatu,

AYAT ASAL

"hmmm...sayang rupe-rupenye, nukilan yang nak ku turunkan kek sini terlupo pulak. Idea hilang tah kemano.."

Sekiranya diteliti,ayat ini boleh diterjemahkan melalui 3 makna.cuba lihat penggunaan koma di sini yang berbeza.

(A)

"hmmm...sayang rupe-rupenye, nukilan yang nak ku turunkan kek sini terlupo pulak. Idea hilang tah kemano.."
-Pembaca akan mentafsir bahawa disini mempunyai dua maksud.Mungkin penulis telah bercakap dengan pemilik blog tentang sesuatu perkara sebelum ini dan akhirnya penulis tahu bahawa pemilik blog ini menyayanginya.Maka, sebab itu ia ditulis sebegini.Dan maksud kedua adalah nukilannya hilang idea untuk menulis.Mungkin juga kerana penulis tahu bahawa pemilik blog menyaynginya.Jadi,penulis terkaku seketika."

(B)
"hmmm...sayang, rupe-rupenye nukilan yang nak ku turunkan kek sini terlupo pulak. Idea hilang tah kemano.."
-ayat ini boleh membawa 2 maksud.
Jika yg pertama dibaca menggunakan intonasi romantis maka penulis seperti memanggil sayang kepada pemilik blog.Jika dibaca dengan biasa maka penulis bermaksud ideanya telah hilang.Jadi, dia tidak dapat menulis lagi.

(C)
"hmmm,sayang rupe-rupenye nukilan yang nak ku turunkan kek sini terlupo pulak. Idea hilang tah kemano.."

-Ini bermaksud idea menulis sudah hilang.

MAKA,YANG MANA 1 AGAKNYA YA MAKSUD PENULIS KEPADA PEMILIK BLOG INI?

CikLieYzaOnline said...

Hahaha.tkasih Pak Malau atas penjelasan anda..!!!!Sila lapor diri ke pejabat am MENTION UKM kerana anda layak dinaikkan pangkat untuk memegang jawatan sebagai Editor NADI BANGI untuk sem hdpn.

Anonymous said...

"Sesuatu yang membuat anda jadi benar maka ia tidak akan membuat anda jadi salah. Sebaliknya, apa yang membuat anda jadi salah maka ia tidak akan membuat anda jadi benar."


Haha! ilex liza..ilex2.hahaha.tp ak ttp nk gelak jugakk!!!kah3

-mixfar-

Anonymous said...

Posting "Cinta dlm hati sememangnyer HEHEHE." kAh3
tahniah NADI BANGI KORG!!!
-mixfar-

Hasni said...

Haha.tersangat ler kelako......spjg ari asyik gelak!!!!hehehehehehe

Cik Tie Amin said...

haha.......mn laks dtgnyer Pak Malau neh.hbt gler!!!!leh jd tukg tilik neh.wahahahahaha

CikLieYzaOnline said...

Hahahaha..xpa2 pak malau,den hargainya.penat ekau mengarang pjg2...oleh sbb ekau ni suko sgt mgarang pjg2,jd,den kasi ekau ayat ni utk tatapan ekau yo pak malau.

"Allah telah menciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan di sisinya dan hanya satu bahagian diturunkan di dunia. Dengan satu bahagian itulah, semua makhluk berkasih sayang sehinggakan kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak..Kadangkala kita tidak menghargai orang yang mencintai kita sepenuh hati sehingga kita sedar akan kehilangannya. Saat itu, tiada guna penyesalan kerana perginya dia susah untuk berpatah kembali..
Mari kita semua berkasih sayang kerana ia dituntut dalam semua agama..kasih sayang itu indah..Cintailah Tuhan kerana itulah sebenarnya cinta abadi dan sejati. Sayangi nabi dan rasul..Sayangilah ibu bapa, keluarga, teman dan kekasih sepenuh jiwa dengan berlandaskan syarak..Tanpa Cinta, gelaplah dunia..sepilah hati.."

Cik Tie Amin said...

waaaaa..aku insaffffffff!!ngeeee....

kamarul said...

Hahahaha.Laguuuuuuuuuuuu....xthn ak mndgrnyer......bikin ak syg sama kamu !!!hehehehehe

Hasni said...

Hahahahahahaha.....kamarul,x bek ler awk ni.......hahahaha.tp kan,has ble msuk komen posting ni,mst nk trgelak juger!!!!hahahahahah.xleh hnti lak nk gelak kalu bc komen kakliza yg 1st tuuuuuuuu.hahahahahahahahahaha!

Hasni said...

"ohooo...den syg oooo kek ekau..ekau jo yg xtau....hahaha....."

kelako gler r kakliza ni...........
1st time rs nk gelak tnp hnti kalu bc komen ni..........hahahahahahaha!!

hahahahahahaha..hahahahahahahhahahaha!!!!

Cik Tie Amin said...

Kah3.....!!!!!
Gelak ape?Gelak guling!!!!
Kah3........!!!!
Dah Has, kang ader lak yg mengamuk kt ko......hahahahahahahahahahaha!!
Tp, ko sptutnyer ucp thniah kt ak sbb ak dh brjye cri kslhn tatabahasa liza tu....hahahahahahahahahaah!!!!
Dah has,jom g tido......hahahahahaha!!!!!

CINTA DALAM HATI......
MEMANG HEHEHE.........

Gelak lagi!!!!!!Hahahahahahaha!!!