CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 11, 2009

Sarangheo.....

Kehadapan blog yang kusayangi selalu....
setiap detik dan waktu...

Walaupun hang hanya blog dan bukannya manusia,
tapi aku tetap sayang kat hang..
sebab hang la tempat luahan hatiku..

Hang bukanlah seorang makhluk yang memahami aku..
tapi, hang adalah sebuah blog yang rela diperlakukan apa sahaja oleh tuanmu.

Aku suka ka, aku sedih ka,
aku gigil ka, aku gelak ka,
aku senyum skema ka..
hang langsung tak kisah..
(memang la hang tak kisah sebab hang hanya blog ciptaan aku. heeeeee)

Em,
sebenarnya aku nak sambung bermuhasabah diri tahap 3.

Tapi,
haih..
susah..susah..
aku belum temui apa yang kucari.

Puas aku fikir,
apa kebaikan yang aku miliki.

Dan baru sebentar tadi,
aku berYM dengan rakanku yang bernama Ain.
(masih study di UUM hutan, penuh dengan kayu-kayan).

Bila aku katakan padanya bahawa aku tak dapat cari apa kebaikan yang aku miliki,

ayat pertama yang dia balas,

"Gila ka apa,
biar kita jadi diri sendiri.
Kita tak mampu menilai diri kita sendiri.
Yang penting kita buat benda yg betul ok.
Hang kena tahu niat hang baru hang boleh cari kekuatan hang.
Biar la kebaikan hang tu tersirat yang penting hang cari kekuatan hang.
Sebab bila2 masa ja hang akan ditewaskan.
Apa guna hang tau kebaikan hang..hang akan alpa."

Ohooo..
Kata-kata yang menarik dan menyentuh jiwa.
Terasa seolah-olah dipanah oleh Puteri Mahkota.
Mahkota si Puteri hutan belantara.

Hmm,
Katanya lagi,

"Hang tuliskan sebuah kisah hidup hang.
Apa hang nak jadi kena ada permulaan, klimaks dan ending."
(Mak ai, macam kelas Penulisan Skrip Dr Asiah pulak. huhu.)

"Lepas tu, dalam kisah hidup hang tu sapa hero dan heroin of course la diri hang.
Pastu hang kena jalani hidup hang seperti apa yang hang tulis tu.
Pastu bila orang sakitkan hati hang...
hang tulis atas kertas n then hang khonyok2 pastu bakaq padan muka."


"Hang tulis la..hang jadi diri sendiri,
biaq apa orang nak kata kat hang...
kritik hang ucapkan terima kasih.

Kena kritik ngan diorang,
hang akan tahu kelemahan diri hang dan secara tak langsung hang boleh perbaiki diri hang."


"Sebelum tu hang kena jelaskan matlamat hidup hang.
Apa yang hang nak dalam hidup hang."

"INGAT..!!!
BIAQ HANG TAK TAU KEBAIKAN DIRI HANG ASALKAN NIAT HANG BAIK."

"INGAT...!!!
HANG KENA KUAT"

"INGAT...!!!
KENA ADA MATLAMAT YANG JELAS"

"FOKUS..!!!
IMPIAN HANG
TARGET HANG
MOTIF HANG..."

"PASTU KISAH HIDUP HANG KENA ADA TEMA.."

"Hang kena banyak motivate diri hang.
Ingat apa yg hang nak dalam hidup hang senaraikan.
Pastu cari langkah2 untuk capai apa yang hang nak.
Paham tak?
Tak payah dok cari kebaikan diri hang tapi cari kekuatan diri."

Em,
tapi yang musykilnya,
aku ni kuat ka?
(hehehehehehe)

Asyik suruh aku cari kekuatan diri...kekuatan diri..

Apa kekuatan diri aku ni?

Emmm...

Bila aku tanya Ain,
dia jawab camni.

" Eii kekuatan kita bukan perlu berfikir la cayang tapi tindakan kita.
Camna ekk nak cakap,
hang kena kuat la.
Positifkan minda hang.
Yang negatif akan jadi positif tau.
Yang penting jadi diri sendiri capaikan apa yang kita nak."

Haaaaaaaa...
tu la alkisahnya yang aku nak cerita.

Nampaknya,
aku dah jumpa apa yang aku cari..

Inilah jawapan yang kucari-cari selama ini dalam posting Muhasabah Diri.

Terima kasih Ain...

Hmm,
sebenarnya,
kisah hidup aku,
tak perlu aku ceritakan di sini.

Sebabnya,
semuanya dah tertulis di suatu tempat yang aku sendiri lebih mengetahui.

Dan berdirinya aku hari ini adalah untuk melaksanakan apa yang aku tulis selama ini.

Kisah hidup aku belum lagi sampai ke ending,
oleh itu,
aku takkan sesekali berputus asa kerana nafasku masih lagi ada.

Dan aku adalah aku.

Selagi niatku ke arah kebaikan,
tiada apa yang salah bagiku.

Itulah yang aku inginkan.

Yeah...!!!!!

Teruskan usaha, Liza !!!!


p/s: Terima kasih Cik Teha. Den dah pun lotak lagu ni kek blog den. Haha. Memang den muko tak malu kan.. Selalu jo den buek camni. Ekau adalah orang kedua yang den perlakukan sebegini. Maaf yooo...heeeeeeeeeee. Sarangheo Cik Teha. Muah..Muah..Muah..!!!


Pesanan untuk Ain,
terima kasih kerana menemaniku selama ini.

Terima kasih kerana menjadi sahabat sejati.
Dan apa yang pasti,
UKM tetap UKM.
Tiada taranya dengan UUM hutan.

Heeeeeeeeee.....

TATA TITI TITIK.

Eh, jangan titik lagi.
Koma dulu...
nak sambung sikit lagi.

Em,
dan buat blog aku ni,

Inilah perjalanan hidupku.
Inilah kisah hidupku.
Inilah drama hasil ciptaanku.

Dan disinilah aku meluahkan apa sahaja yang terbuku jauh di sudut hati.

Aku bukanlah seorang insan yang suka mengungkapkan kata.

Aku hanya suka menulis.

Dan inilah tulisanku.

Babaiiiiiiiiii...............!!!!!!


6 comments:

Anonymous said...

huhu....cedey lgu.mcm org nk bwk dri xnk blk dh jew.keh3

Cik Tie Amin said...

Babaiiiiiii....Eh?Ko nk g mn?

Pak Malau said...

Berdasarkn tulisanmu itu dan juga tulisanmu yang kubaca sebelum ini,dapat kutafsirkan sesuatu.

1-Anda adalah seorang yang gemar mengucapkan terima kasih kasih kepada orang lain.

2-Anda adalah seorang yang mudah meminta maaf kepada orag lain tanpa segan silu.

3-Anda adalah seorang yang penyayang dan mudah menyayangi orang lain.Sebab itu anda juga disayangi.

4-Anda agak misteri seolah-olah tersimpan suatu rahsia besar di sebalik setiap entri yang ada hasilkan selama ini.Anda cuba untuk menyampaiakn ia namun secara sembunyi-sembunyi.Apa ya?

Ainz Peace said...

" RAMAI ORANG DIBAYANGI ANDAIAN BURUK YANG MEREKA SENDIRI REKA DAN PERCAYA BAHAWA ITU BENAR'' DR TUAH

'' MANUSIA MEMANG PENUH DGN KEKURANGAN MAKA ITU UNTUK MENCARI YANG TERBAIK AMATLAH SUKAR. KEKURANGAN LAHIR BERSAMA MANUSIA TETAPI MANUSIA JUGA DIBERI KUDRAT UNTUK BERUSAHA DAN BERUBAH" DR TUAH


-Ain UUM Hutan Belantara yang dipenuhi kayu kayan dan nyamuk setiap masa-

amu mejie said...

brapa banyak HANG daaa kakngah.....hangpa la hang tu...hehe

CikLieYzaOnline said...

Nomos, Cik Tie..

"den nk bwk diri, nk pi terjun kek kolam mandi..huhu.besttttttt...tp den x pakai bikini la yo.hahahaha"

Pak Mlau,

"yo la tuuuuuuuuu....heeeee.sapo la ekau ni yoooooo...."

mejie mcm nama laksamana jepun,

hahahaha..sekali ngn hang la tu.

Ain (wlupun hg x tau),
aku hargai..heeeeee.