CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 11, 2009

Muhasabah Diri Tahap 2

Hai blog..

Em,
baru balik dari taklimat Latihan Industri (LI) ni.

Berdebar-debar pula rasa hati ni untuk pergi LI.

Seram rasanya nak keluar bekerja di industri.

Agak-agaknya,
macam mana la aku akan kerja nanti???

Jangan la disuruh aku bancuh kopi pulak.

Aku ni bukannya pandai bancuh sangat.

Bancuh air selalu tak sedap.

Selalu kena perli kalau orang minum air yang aku bancuh.

Tak manis la, tawar sangat la...
Sebab aku tak suka minum air lain selain air masak saja.

Air masak adalah air yang aku paling suka.

Jadi,
bila nak bancuh air,
aku tak pandai nak agak berapa sudu gula.
Hehehehe.

Takpa la,
nak buat macam mana.

Nasib la...
sapa nak minum..minum..
sapa takmau, sudah...

Kalau banyak sangat komen,
tak sedap ka apa,
pi la bancuh sendiri,
baru puas hati.
kan..kan...

Adik aku sendiri pun tak lalu nak minum air yang aku bancuh.
Tak rela katanya.
Takpa la...
lagi mudah kerjaku.
Tak payah bancuh kat sesiapa.
(hehehehe..aku ni malas sebenarnya)

Em,
jom kita sambung muhasabah diri tahap 2.

Haih..

Apa aku nak tulis ni???

Em,
sepanjang hari ni,
aku hanya menghabiskan masa di bilik.

Tak banyak manusia yang aku jumpa hari ni.
Kecuali baru sekejap tadi.
Sebab ada taklimat industri,
semua wajib hadir,
sebab tu la ramai manusia yang aku jumpa.

Tapi,
hanya seketika cuma.

Sepanjang hari ni,
banyak benda yang aku buat walaupun aku hanya duduk di dalam bilik.

Dan juga,
hari ini merupakan hari pertama aku tidur di waktu petang.

Dah lama aku tak tidur waktu petang.

Tadi,
aku mengantuk sangat.

Selain itu,
kepalaku rasa sakit tak tahan.

Jadi,
aku pun tidur.

Lama juga aku tidur.
3 jam lamanya.

Bila bangun,
rasa macam nak demam.

Haih..
asyik nak demam saja.

Kini,
tibalah masa untuk aku bermuhasabah diri tentang kelakuanku sepanjang hari Jumaat ni.

Em,
aku masih belum temui apa kebaikan yang aku miliki.

Sebaliknya,
orang lain yang berbuat baik kepadaku sepanjang hari.
Terharu rasa diri ni.
Jangan menangis Liza.
Tahan..tahan...

Haih,
sensitif pulak tengah-tengah malam buta ni.

Aku tak berkesempatan untuk berbuat baik pada hari ini.
(Ya ka? Boleh pakai ka ayat ni??? )

Emmmmmm,
tapi sekurang-kurangnya,
aku dah kurang berbuat jahat pada orang sepanjang hari ni.

Hari ini,
aku tak menyakat orang,
aku tak kenakan orang,
tapi aku masih ketawakan orang.

Haih..
susah..susah..
susah sungguh nak buang tabiat ni.

Tapi,
tak banyak yang aku ketawa hari ni,
sebab aku dah cuba untuk tidak ketawa sebaliknya hanya tersenyum sahaja.

Agak berjaya juga rasanya.

Takpa,
cuba lagi lepas ni.

Hmmm,
kenapa hati ni rasa sedih dengan tetiba?

Mungkin sebab muzik ni kot yang menyentuh jiwa.

Takpa..takpa..

Relax....

Hmm,
hari ni,
bila aku pergi taklimat industri tadi,
ramai kawan-kawan tak kira bangsa yang memeluk aku.

Katanya,
rindu kat aku.
dah lama tak jumpa aku.

Ya ka?

Ya la kot.

Agaknya laaaaa...

Sebab,
beberapa minggu kebelakangan ni,
banyak kejutan yang aku terima.
Dan kejutan-kejutan tu semua telah menyebabkan aku menghilangkan diri buat beberapa ketika.

Terharu aku dibuatnya bila semua orang kata yang mereka rindukan aku.

Haih,
dengan aku pun nak rindu...

Tadi,
Kak Liza dan Cik Umi (staf MENTION) pun kata rindu kat aku...
wuwuwuwuwuwuwuwuu..
tersentak hatiku.

Rupa-rupanya,
mereka juga rindu kat aku.

Terharunya aku.

Padahal,
aku ni selalu saja menyakat Kak Liza tu.

Pantang berjumpa,
ada saja benda yang aku akan kenakan dia.
Tak kisah la dalam pejabat ka,
kat lorong MENTION ka,
kat tengah jalan ka...

Haih..

Kasihan dia.

Hmm,
sekali lagi aku mengaku,
aku ni suka menyakat orang, kenakan orang dan gelakkan orang tak kira masa.

Maafkan aku, ya.

Sekali lagi,
aku tak dapat cari apa kebaikan yang aku miliki.

Haih..
Liza..Liza..

Hmmm,
nampaknya,
posting ini akan bersambung lagi untuk Muhasabah Diri Tahap 3 nanti.

Mana nak tau kot-kot akan kutemui kebaikan yang ada dalam diri ini.

Selagi tak jumpa,
selagi tu aku akan terus mencari..
dan selagi itulah aku akan bermuhasabah diri.

Babai blog.

TATA TITI.

Eh,
lupa pulak..

Sedikit tambahan.

Em,
nak cakap tentang perangai aku sikit.

Selain suka main-main,
aku ni jenis yang penyabar orangnya.

Hahahaha.

Ya ka?

Ya la kot.

Ish...salah ni..salah.

Aku taklah sabar rasanya.

Sebabnya,
satu kelemahan yang sukar untukku hakis,

Aku suka bagitau orang segala benda yang kononnya aku nak buat surprise.

Haih.

Selalu macam ni.

Konon nak buat surprise tapi belum jadi surprise,
aku dah bagitau awal-awal.

Nampaknya,
mulut ni pun nak kena ZIP ni.

ZIP..ZIP..

Hehehe.

TATA TITI TITIK.


21 comments:

Hasni said...

Aku suka bagitau orang segala benda yang kononnya aku nak buat surprise.

Haih.

Selalu macam ni.

Konon nak buat surprise tapi belum jadi surprise,
aku dah bagitau awal-awal.


"hAhA. has stju petikan kata2 ni,kakliza slalu cmtu,dh byk kali gtaw org awl2...hahahaha......xleh lupe pe yg kakliza nk surpisekan has dlu.konon la tuuuuu...hehe"

Hasni said...

kakliza,huhu.sedih mndgr muzik ni ble diiringi bacaan muhasabah diri ni,tutamenye pg2 cmni.huk3

Cik Tie Amin said...

hahahahaha.has,nape dgn liza nih?xkn spjg bln april ni nk buat posting muhasabah dri kot?ye la,slgi xdpt cari kebaikn dri kan....haha.cpt2 ler ko jump bende2 baik dlm dri ko yer,xsggp ak bc posting muhasabah dri ni spjg bln....kalu xjump gak,mknenye,spjg thn la erk?haha.

K6R113 said...

Liza.......

K6R113 said...

Nape ne?

K6R113 said...

Nape ko muhasabah diri x abes2 ne?

K6R113 said...

Ni mst ade ssuatu ne.........

K6R113 said...

Kul 8 jap g,ak dh nk brtolak blk,saje ak komen pjg2 kt cni..hehe

K6R113 said...

Hrp ko ok jew........

K6R113 said...

Ni mst ade something ne.........

K6R113 said...

Sbb,liza yg ak knl,kalu ade pape x kene, mst ade jew bnde pelik akn diposting...........

K6R113 said...

Ak knl perangai ko tue,baik ko ckp kt ak.........ckp cpttttttt......

K6R113 said...

Slalunye,jrg ko nk tulis ttg dri ne...sbb ko suke tlis bende lain yg ko nk cite.nape ko dh mcm ckp dgn dri sndri jew...........ko ckp dgn blog jer?xnk ckp dgn mnusia?hehe.dh xnk berinteraksi dgn org la yer?nk ckp dgn blog psl dri sndri je la?

K6R113 said...

hehehe. haaaaaa... baik ngaku cpt.....ade sesuatu ko smbyikan eak?

K6R113 said...

ok weh,ak nk packing brg.lala.byeeeeeeee

K6R113 said...

mst ko x sgke,komen yg pjg2 ne,ak sorg je nk tulis kan?haha!!!saje jew nk kaco ko pg2 bute ni.........adios

K6R113 said...

mama miaaaaaa...................

K6R113 said...

opsss...wait,wait.

ak rs,brdasarkn tulisan ko,ko kcwa sbb xdpt lakukan ssuatu yg ko nk buat tp ko xdpt lakukan........kan?

K6R113 said...

and.....ko rs,ko susah nk buat ssuatu yg ko dh azam utk lakukan.....bkn bgtu whai cik liza?

i think i knowwwwwwwww.....pe mksd tersirat di sebalik posting.......


let's try again...ok?

try again n again....!!!!!

CikLieYzaOnline said...

Hehehehehehe. xpa,tulih la apa yg nk tulih,pjg berjela pun xpa asalkan bahagia...hehehehehehehe.. senyum ni,bukan gelak ye.....pi la balik,xjeles pun...hehe

em,nk buat cmna hasni...dh diriku mcmni.hahahahaha.pasni,nk zipp.zzipppp...senang ckit.baru surprise mnjdi...hehe

CikLieYzaOnline said...

=)